loader
07:57
0
کد خبر : 1867

عموته و اردن؛ هدف؟ فینال آسیا!

اختصاصی / با باخت ۱-۶ اردن مقابل ژاپن چند روز قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که ژاپنی‌ها مراحل پایانی این تورنمنت را از خانه تماشا کنند و اردن همچنان امیدوار به کسب جام باشد.

عموته و اردن؛ هدف؟ فینال آسیا!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، اردن و قطر تنها تیم‌های عربی باقی مانده در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا هستند و اینجا ارزش کار حسین عموته، سرمربی اردن و شاگردانش بیش از پیش به چشم می‌آید.

آنها حالا تنها ۹۰ دقیقه دیگر تا فینال آسیا فاصله دارند و این در حالی است که اردن تا پیش از این هرگز نتوانسته بود که از مرحله یک چهارم پایانی آسیا بالاتر برود. حالا کره در مسیر اردن قرار دارد ولی جایی برای ترس نیست؛ به ویژه با درنظر داشتن اینکه در مصاف دو تیم در دور گروهی، کره‌ای ها به لطف گل به خودی بازیکنان اردن در لحظات پایانی مسابقه توانستند تا بازی را با تساوی ۲-۲ به پایان ببرند.

عموته درباره بازی امروز گفته: « ما می‌دانیم که بازی سختی برای ما خواهد بود. وقتی با تیم‌های قدرتمندتر روبرو می‌شوید، نباید زیاد از آنها بترسید؛ چون این تاثیر منفی برروی بازیکنان خواهد داشت. باید به هر تیمی احترام بگاریم و ما به توانایی‌هایمان باور داریم و می‌توانیم هرتیمی که با آن روبرو می‌شویم را تنبیه کنیم.»

برد ۲-۳ مقابل عراق در دور دوم رقابت‌ها باعث شد تا افراد اردن را باور کنند. پس از آن برد ۰-۱ مقابل تاجیکستان از راه رسید و حالا بازی بعدی و جدال با کره جنوبی، طبیعتا بزرگترین بازی تاریخ فوتبال اردن خواهد بود.

سرمربی مراکشی اردن حالا باید تجربیاتی که هم درعرصه باشگاهی و هم درعرصه ملی با افتخارات متعددی برای او در فوتبال آفریقا همراه بوده را در خدمت تیم اردن به کار بگیرد. آنها حالا در جام ملت‌های آسیا بیش از هرزمان دیگری پیش رفته‌اند؛ چرا که تا پیش از این، بزرگترین افتخار این تیم رسیدن به مرحله یک چهارم پایانی این تورنمنت در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ بوده.

عموته ادامه داد:« وقتی در یک تورنمنت به مرحله نیمه نهایی می‌رسی، می دانی که باید با حریفان قدرتمندی روبرو شوی. کره جنوبی تیم واقعا قدرتمندی است و مملو از بازیکنان فوق‌العاده است. ما بی صبرانه منتظر این چالش هستیم.»

یک مصاف تکراری

 در جریان مصاف دو هفته قبل این دو تیم دردور گروهی همین رقابت‌ها، کره‌ای ها برای مقابله با مهاجمان پرتحرک اردنی و ضدحملات سریعشان، تلاش زیادی انجام دادند. این همان کاری است که عموته، از زمان شروع به کارش برروی نیمکت مربیگری اردن از ماه ژوئن انجام داده؛ یک حضور آرام و متفکر در حاشیه.

به شکل سنتی فوتبال اردن همواره یک فوتبال تدافعی و بی حوصله بوده که درگذشته معمولا در بازیهای خانگی به نتایج مدنظرشان می رسیدند. هیچ تیمی در آسیا وجود ندارد که زمانی که به برد و کسب نتیجه مطلوب نیاز دارد، از بازی کردن در امان، پایتخت اردن لذت ببرد.

اردنی‌ها اگرچه هنوز همان پایه دفاع منسجم را دارند ولی به مراتب خطرناک‌ترند و در حمله با عزمی راسخ و پرتلاش ظاهر می شوند. انس بنی یاسین، مدافع باتجربه این تیم با یادآوری نتایج ضعیف کسب شده توسط تیمش در مسیر آماده سازی برای این تورنمنت، صحبت کرده. اردن در ۹ بازی اش قبل از کسب برد ۰-۴ مقابل مالزی در دور اول مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا تنها به یک برد دست یافته بود ولی حالا به نظر می‌رسد که این تیم بازگشته است.

بنی یاسین دراین باره گفت: « ما در بازی‌های دوستانه‌ای که اخیرا برگزار کردیم، به مشکلاتی برخوردیم. ما چندین بازی برگزار کردیم و در همه آنها بازنده بودیم و آخرین بازی دوستانه‌مان مقابل ژاپن بود که با اختلاف فاحشی به پایان رسید. باهوشترین افراد کسانی هستند که از اشتباهاتشان درس می‌گیرند و ما این کار را به عنوان یک تیم انجام داده ایم. ما بر مشکلاتمان غلبه کردیم و الان در حال دستیابی به چیزی هستیم که تا پیش از این، به آن نرسیده بودیم.»

غایبان بزرگ اردن

البته اردن در بازی‌اش در مرحله نیمه نهایی، دو بازیکن محروم را به همراه نخواهد اشت. سالم العجالین، مدافع این تیم و علی علوان مهاجم اردن که هردو دربازی با تاجیکستان با دریافت کارت از داور شانس این بازی را از دست دادند و تنها در صورت برد اردن در مصاف با کره، شانس حضور دوباره دراین تورنمنت را خواهند یافت.

موسی التعمری، ستاره اردن نیز در آن بازی مصدوم شد ولی مصدومیت او آن چنان جدی نبود. گرچه خیلی‌ها سبک بازی او را با لیونل مسی و محمد صلاح مقایسه می‌کنند ولی خود او این حرفها را قبول ندارد: « من سبک بازی خودم را دارم. من موسی التعمری هستم.»

لشکر زخمی کره

البته کره‌ای ها هم دراین بازی غایبان خودشان را دارند. کیم مین جائه، مدافع باشگاه بایرن مونیخ که فصل گذشته به خاطر بازی‌های خیره کننده‌اش برای ناپولی، بهترین مدافع فوتبال ایتالیا لقب گرفت، در این بازی محروم است. آنها در عین حال کیم سئونگ گیو، دروازه‌بانشان را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهند داشت.

ولی سون هیونگ مین که تا به اینجا، سه گل در این تورنمنت به ثمر رسانده، آماده است تا باز هم گل‌های تماشایی دیگری را برای تیمش بزند. هوانگ هی چان که در دیدار گروهی کره جنوبی- اردن غایب بود، در این بازی آماده است تا خطرات متعددی برای حییف ایجاد کند. لی کانگ این، بازیکن پاری‌سن ژرمن هم برای شکست دادن اردن کمین کرده است.

اردن برای کسب نتیجه مطلوبش در این بازی، به هر نوع کمکی نیازمند است؛ ولی آنها همین حالا هم ثابت کرده‌اند که هیچ چیز غیرممکن نیست. خیلی ها در انتظار فینال کره جنوبی- ایران هستند ولی نباید احتمال تماشای یک فینال تمام عربی بین اردن و قطر در روز شنبه را هم به صورت کامل رد کرد.

جان دردن / ESPN

برچسب ها
کد خبر : 1867
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار