loader
02:20
0
کد خبر : 1339

فرصت محدود کلینزمن و شاگردانش برای به دست آوردن دل هواداران

اختصاصی / با اتمام بازی‌های مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا، یورگن کلینزمن و شاگردانش هنوز نتوانسته‌اند تا نمایش خیره‌کننده‌ای را به اجرا گذشته و هواداران تیمشان را متقاعد کنند و به نظر می‌رسد که صبرها برای این تیم به سرآمده است.

فرصت محدود کلینزمن و شاگردانش برای به دست آوردن دل هواداران

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، با صعود نه چندان مقتدرانه کره جنوبی به مرحله یک هشتم پایانی جام ملت‌های آسیا، یورگن کلینزمن سرمربی آلمانی این تیم در گفتگو با خبرنگاران گفت: « تورنمنت از حالا واقعا شروع شده است.»

او در شرایطی این جمله را بر زبان آورد که به نظر می‌رسد که تیم ملی کره در یک بحران اساسی گرفتار شده است. بحران کره، بحرانی از جنس اعتماد و رهبری است و این روزها عملکرد یورگی روی نیمکت مربیگری این تیم به شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

این سرمربی آلمانی فوریه گذشته (حدود یک سال پیش) هدایت تیم ملی کره را در دست گرفت و این، اولین حضورش در یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی بعد از دوران حضورش روی نیمکت مربیگری آمریکاست که آن ماجراجویی به نوامبر ۲۰۱۶ برمی‌گردد. در آن زمان هم کلینزمن بعد از شروع ناامید کننده آمریکا در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و کسب نتایج ضعیف و عملکرد پر فرازو نشیب تیمش، از سمتش برکنار شد.

انتقادات وارده به یورگی

یکی از انتقادات وارده به سرمربی آلمانی، استفاده از ترکیب قدیمی ۲-۴-۴ و اتکای بیش از حد به دو ستاره اصلی تیمش، یعنی سون هیونگ مین (بازیکن تاتنهام) و لی کانگ این (ستاره پاری سن ژرمن) است و منتقدان بر این باورند که کره کلینزمن، برنامه خاص و منظم تاکتیکی و پرسینگ ندارد.

در واقع، این طور به نظر می‌رسد که او در شرایط فعلی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد و بعد از تساوی فاجعه بار کره جنوبی مقابل مالزی که با نتیجه ۳-۳ رقم خورد، او لبخند تلخی به خبرنگاران زد و به خاطر آن مجازات هم شد.

کلینزمن هنوز هم مقیم آمریکاست و بین این کشور و کره در حال رفت و آمد است و در بسیاری از مواقع دستیارانش بازی‌های بازیکنان در لیگ‌های مختلف را زیرنظر می‌گیرند و این چیزی نیست که مورد پسند افکار عمومی فوتبال‌دوستان کره‌ای باشد.

شروعی خوب در قطر

البته کره جنوبی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را با اقتدار آغاز کرد. در اولین بازی دو گل از لی، باعث شد تا آنها با نتیجه ۱-۳ از سد بحرین عبور کنند و باید این را درنظر داشت که آنها در گروهی قرار داشتند که به اعتقاد خیلی‌ها، کار صعود برایشان مثل آب خوردن آسان بود.

در مرحله بعد، کره‌ای‌ها باید از سد اردن، تیم رده هشتاد و هفتم رنکینگ فیفا (یک پله پائین تر از بحرین قرار داشت) عبور می‌کردند. ولی سرنوشت آن بازی به لطف گل به خودی بازیکن اردنی در وقت‌های تلف شده، با تساوی ۲-۲ دو تیم رقم خورد.

پس از آن و در آخرین بازی مرحله گروهی، کره می‌بایست از سد مالزی، تیم رده صد و سی ام رنکینگ فیفا عبور می‌کرد تا با صدرنشینی به دور بعد می‌رسید. اما آنها در دقیقه ۱۵ وقت‌های تلف شده، گل تساوی را خوردند تا بازی ۳-۳ به پایان برسد و این در حالی بود که در دقایقی از بازی از حریف عقب بودند تا اینکه سون هیونگ مین در دقیقه ۹۴ بازی از روی ضربه پنالتی کره را با نتیجه ۲-۳ از حریفش پیش انداخت ولی باز هم شاگردان کلینزی نتوانستند قدر گل برتری‌شان را بدانند و در لحظات پایانی برد را با تساوی عوض کردند.

قرار گرفتن در رده دوم گروه E و پشت سر بحرین صدرنشین، برای تیمی مثل کره‌جنوبی تحقیرآمیز است ولی این اتفاق سبب شد تا آنها از یک رویارویی سخت و نفس‌گیر با ژاپن (که آنها نیز به سختی و به عنوان تیم دوم گروهشان به دور بعد راه یافته بودند) در دور یک هشتم پایانی جان سالم به در ببرند.

فرار از ژاپن، مصاف با عربستان

گرچه کره‌ای‌ها در دور یک هشتم نهایی با ژاپن روبرو نخواهند شد، اما حریف سرسخت تری به نام عربستان سعودی با هدایت یک سرمربی بزرگ به نام روبرتو مانچینی در این دور، انتظار آنها را می‌کشد. تیمی که حدود یک سال پیش موفق شده بود تا در جام جهانی ۲۰۲۲ آرژانتین لیونل مسی را به زانو در بیاورد.

در صورتی که کره جنوبی بتواند ورق را برگردانده و با ارائه یک بازی خوب و قابل قبول، عربستان را از پیش روی بردارد، در مرحله یک چهارم پایانی یک بازی سخت دیگر را پیش رو خواهد داشت: جدال با استرالیا!

اینطور به نظر می‌رسد که کلینزمن کار سخت و دشواری را پیش رو دارد و در شرایطی که از نظر او این تورنمنت تازه شروع شده، ولی ممکن است به همین زودی و روز سه شنبه و پس از دیدار با عربستان، پرونده ماجراجویی آنها در قطر بسته شود.

هواداران پروپاقرص و وحشت زده کره‌ای، طبیعتا نگران آن هستند که این اتفاق رخ دهد و بسیاری از آنها در شبکه‌های اجتماعی آنقدر به بازیکنان تیم ملی تاخته‌اند که سون بعد از تساوی مقابل مالزی در صحبت‌هایی هواداران تیمش را به آرامش دعوت کرد و به این نکته اشاره کرد که کامنت‌هایی برایش نوشته شده که حتی نمی‌تواند آنها را بازگو کند.

آمار ضعیف کره در قطر

کره‌ای‌ها با دریافت شش گل در سه بازی و کسب تنها یک برد، در شرایطی که در هر سه مسابقه، کنترل میدان را در اختیار داشتند و در عین حال کسب نتایجی شرم‌آور برابر تیم‌هایی که روی کاغذ به مراتب ضعیف‌تر از آنها بودند، تا به اینجای تورنمنت حرف چندانی برای گفتن نداشتند و خیلی پائین‌تر از سطح انتظار ظاهر شده و حتی می‌توان گفت که با خوش‌شانسی به دور بعد راه یافته‌اند.

سون هم مثل سرمربی تیمش  تمام توانش را به کار گرفت تا بعد از ناکامی مقابل مالزی، چهره‌ای شجاع از خود به نمایش بگذارد و یادآور شد که نتیجه این بازی برای تمام فوتبال قاره خوب بوده است. او با صراحت تمام گفت:« این خیلی خوب است که این تورنمنت به مراتب سخت‌تر شده است. کسب نتیجه در این بازی کار سختی بود و این یک اعتبار بزرگ برای فوتبال مالزی است؛ آنها تا لحظه پایانی جنگیدند و من برای فوتبال آسیا واقعا خوشحالم.»

باران مشکلات در اردوی کره

مشکلات فوتبال کره‌جنوبی (چه به نفع فوتبال آسیا باشد و چه نه)، مدتی است که افزایش یافته و مصدومیت‌های بازیکنان هم کار را به مراتب سخت‌تر کرده است.

کیم سئونگ گیو، دروازه‌بان باتجربه کره در جلسه تمرینی تیمش بعد از برد مقابل بحرین، دچار پارگی رباط صلیبی شد و همین خبر تکان دهنده‌ای برای رختکن تیم بود. جو هیون وو، جایگزین او در درون دروازه کره، روی چند گلی که کره در دو بازی بعدی دریافت کرد مقصر بود ولی باید این را هم در نظر داشت که خط دفاع آشفته کره جنوبی کمک چندانی به او نکرد.

آنها به علاوه هوانگ هی چان، مهاجم آماده باشگاه ولورهمپتون را نیز که تا به اینجای فصل با زدن ۱۰ گل، ششمین گلزن برتر لیگ برتر انگلیس است را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند؛ هرچند که او در بازی با مالزی روی نیمکت تیمش نشست و باید این را درنظر داشت که مشکل کره‌ای‌ها، مشکل گلزنی نیست.

کره جنوبی تا به اینجای تورنمنت حتی در یک بازی هم تن به شکست نداده ولی این برای هوادارانی که بی‌صبرانه در انتظار قهرمانی هستند، کافی به نظر نمی‌رسد. آخرین قهرمانی کره در جام ملت‌های آسیا به سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد؛ زمانی که آنها در دومین دوره این تورنمنت، جام قهرمانی را مال خود کردند (لازم به ذکر است که قهرمان اولین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۵۶ هم کره‌جنوبی بود).

در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۶۰، تنها چهار تیم حضور داشتند و بازی‌ها هشتاد دقیقه‌ای بود؛ پس حتی اعتبار آن قهرمانی هم تا حدودی زیر سوال است. البته از آن زمان تا به امروز، کره‌ای‌ها چندین بار به فینال آسیا رسیدند و همواره بازنده شدند ( در سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۸۰، ۱۹۸۸ و ۲۰۱۵) و چهار بار هم حذف‌های دردناکی را در دور نیمه‌نهایی تجربه کردند.

برای تیمی که بازیکنان بزرگی در تاتنهام، بایرن مونیخ، پاری سن ژرمن، سلتیک، ولورهمپتون و اشتوتگارت دارد و در شرایطی که خیلی‌ها این تیم را نسل طلایی استعدادهای فوتبالی کره می دانند، تساوی با اردن و مالزی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

خود کلینزمن در هنگام انتصاب به عنوان سرمربی تیم ملی کره گفت:« این یک مسیر یادگیری بزرگ برای من است؛ اما خوشبختانه من در یادگیری بسیار خوب هستم.»

به نظر می‌رسد که او هنوز هم درحال یادگیری است ولی زمان به سرعت برای او در حال گذر است و به نظر می‌رسد که کم کم صبر هواداران درمورد عملکرد او روی نیمکت مربیگری کره به سر آمده است.

  

برچسب ها
کد خبر : 1339
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار