loader
20:09
0
کد خبر : 7755

معرفی تیم ملی اسکاتلند؛ جنگجوها به دنبال رویای گم‌شده

اختصاصی/ در بخش معرفی تیم های حاضر در یورو 2024، به بررسی شرایط تیم ملی اسکاتلند خواهیم پرداخت.

معرفی تیم ملی اسکاتلند؛ جنگجوها به دنبال رویای گم‌شده

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ برای دومین بار در تاریخ، اسکاتلند در دو دوره متوالی جام ملت‌های اروپا حضور خواهد داشت. تیم استیو کلارک با تمامی ضعف‌ها، به دنبال اولین صعود به مرحله حذفی یک تورنمنت معتبر خواهد بود.

سرمربی؛ استیو کلارک

مهار پنالتی دیوید مارشال مقابل صربستان در مقدماتی یورو ۲۰۲۰، موجب شد تا نام استیو کلارک به عنوان سرمربی‌ای در تاریخ فوتبال اسکاتلند ثبت شود که پس از ۲۳ سال، این تیم را راهی یک تورنمنت معتبر کرده است. دو صعود متوالی به یورو، نشان از فوق‌العاده بودن عملکرد او دارد اما صعود به مرحله حذفی در این دوره از مسابقات او را بی‌تردید تبدیل به بهترین سرمربی تاریخ فوتبال ملی اسکاتلند می‌کند. در اولین سال حضور او یعنی سال ۲۰۱۹، تردیدهایی بابت کیفیت عملکرد او در تیم ملی پس از دوران حضور او در باشگاه‌های وست‌برومویچ و کیلمارناک وجود داشت. کلارک، پیشنهادهایی را از باشگاه‌های انگلیسی داشت اما با رد کردن این پیشنهادات، تصمیم به ساختن یک ترکیب قدرتمند در تیم ملی اسکاتلند گرفت. کلارک، مشخص کرد که بازیکنان با کیفیت نازل و یا بدون تعهد، جایی در ترکیب اسکاتلند ندارند.

این رویکرد به او این اجازه را داد تا طی یک دوره سه ساله، ترکیبی از بازیکنان باتجربه را بسازد که بتوانند در دو سیستم ۱-۱-۵-۳ و ۱-۲-۴-۳ بازی کنند. لیست ۲۶ نفره اسکاتلند در دوره قبلی مسابقات ۴۴۸ بازی ملی را تجربه کرده بود و ۹۹ بازی از این میزان، فقط مربوط به دو دروازه‌بان تیم بود. حال ۲۶ بازیکن اسکاتلند برای یورو ۲۰۲۴، مجموعا ۷۵۷ بازی ملی در کارنامه دارند و ۱۴ بازیکن تیم از مرز ۲۵ سالگی عبور کرده‌اند. با وجود عدم موفقیت در راه‌یابی به جام جهانی قطر، اسکاتلند بار دیگر با شش برد متوالی در دور مقدماتی از جمله پیروزی دو بر صفر مقابل اسپانیا به یورو ۲۰۲۴ صعود کرد. جایی که باعث عصبانیت رودری ستاره لاروخا شد و او گفت اسکاتلند به ۳۰۰۰ پاس برای رسیدن به فرصت شوت‌زنی نیازی ندارد. اسکاتلند در حال حاضر با هفت بازی بدون برد متوالی پیش از پیروزی مقابل جبل‌الطارق در یک دیدار تدارکاتی، فرم خوبی ندارد اما مشخصاً تمرکز تیم روی عملکرد بهتر در زمان مالکیت توپ و شکل‌گیری ساختار دفاعیست.

شاید کلارک، هنوز بابت ثابت کردن توانایی‌های خود پس از تنها شش بازی ملی در دوران بازیگری خود انگیزه داشته باشد. این در حالیست که او ۴۲۱ بار برای چلسی به میدان رفته است. با آمار ۲۷ برد از ۵۶ بازی روی نیمکت اسکاتلند، کلارک امیدوار به شکست طلسمیست که هیچ مربی اسکاتلند نتوانسته آن را بشکند.

سکوی پرتاب؛ تامی کانوی

مصدومیت بن دواک، ستاره جوان لیورپول خبر خوبی برای تیم ملی اسکاتلند نبود اما جانشین او یعنی تامی کانوی نزدیک‌ترین خصوصیات را به او دارد. با ۱۰ گل زده برای بریستول سیتی در فصل گذشته چمپیونشیپ، نام او در رادار باشگاه‌های مطرح فوتبال انگلیس قرار دارد. او که در هر سه بازی اخیر تیم ملی زیر ۲۱ سال اسکاتلند گلزنی کرده، به عنوان بازیکن جوان فصل بریستول سیتی از دیدگاه هواداران این باشگاه پس از ۴۲ حضور در ترکیب این تیم انتخاب شده است.

بهترین لحظه فوتبالی او را می‌توان گل تساوی مقابل وستهم در جام حذفی انگلیس دانست؛ گلی که باعث شد کار بریستول و وستهم، به بازی تکراری کشیده شود و خود او در بازی تکراری، گل صعود تیمش را به ثمر برساند. انتظار می‌رود در مدت زمانی کوتاه، این بازیکن جانشین مناسبی برای لیندون دایکس مصدوم در خط حمله اسکاتلند باشد. شاید کانوی، همان مهاجمی باشد که سال‌ها اسکاتلندی‌ها انتظارش را می‌کشیدند.

نقاط قوت اسکاتلند 

ترکیب تیم ملی اسکاتلند، شبیه به تیم‌های باشگاهی ساخته شده است. ثبات در ترکیب، باعث هماهنگی بالا بین اعضای تیم و درک بازیکنان از ساختار بازی شده و این به کلارک فرصت مناسبی برای پیاده کردن ایده‌ها می‌دهد. پس از سال‌ها تجربه، اندرو رابرتسون و کیران تیرنی در سمت چپ زمین اسکاتلند زوج خوبی را تشکیل می‌دهند و اسکاتلند باید از حداکثر توانایی آن‌ها استفاده کند. در خط میانی، بیلی گیلمور تبدیل به همان بازیکن بازی‌سازی شده که همه از او در ۱۵ سالگی‌اش انتظار داشتند اما دو اسلحه اصلی تیم، بازیکنان جلویی او یعنی جان مک‌گین و اسکات مک‌تامینی هستند.

درک مناسب از فضاها و توانایی بالای این دو بازیکن در اضافه شدن به محوطه جریمه یکی از نقاط کلیدی بازی‌های اسکاتلند بوده است. جان مک‌گین هافبک استون ویلا ۱۸ گل و ۸ پاس گل در ۴۷ بازی زیر نظر کلارک ثبت کرده و اسکات مک‌تامینی هافبک یونایتد نیز عنوان آقای گلی دور مقدماتی جام ملت‌های اروپا را از آن خود کرده است.

نقاط ضعف اسکاتلند

ترکیب اسکاتلند هنوز مثل یورو ۲۰۲۰ متعادل نیست. آن‌ها ترکیبی قدرتمند از بازیکنان باکیفیت در خط دروازه، دفاعی و حمله دارند اما ضعف در عمق ترکیب آن‌ها در این نواحی وجود دارد. جک هندری و رایان پورتئوس، جایگاه خود را به عنوان دو مدافع میانی در ترکیب اسکاتلند تثبیت کرده‌اند؛ حتی اگر هندری این فصل را در لیگ نسبتاً سطح پایین عربستان زیر نظر استیون جرارد در الاتفاق سپری کرده باشد. گرنت هانلی از نوریچ، جان سوتار از رنجرز، اسکات مک‌کنا از ناتینگهام فارست و لیام کوپر از لیدز دیگر گزینه‌های خط دفاعی اسکاتلند خواهند بود.

در خط حمله، استیو کلارک معمولاً از ترکیب چه آدامز و لیندون دایکس استفاده کرده اما با مصدومیت لیندون دایکس، احتمال حضور رایان کریستی از بورنموث به عنوان مهاجم دوم در ترکیب تیم وجود دارد اما این که چه کسی جلوتر از او به عنوان مهاجم تمام کننده بازی می‌کند یک سوال بزرگ است. بازیکن فصل لیگ اسکاتلند یعنی لاورنس شنکلند، در این فصل ۳۰ گل برای تیم هارتز در لیگ این کشور به ثمر رسانده و در تیم ملی نیز موفق شده دروازه تیم ملی گرجستان را باز کند. او بهترین مهاجم تمام کننده تیم محسوب می‌شود در حالی که چه آدامز از بورنموث، توانایی بالاتری در فضاسازی و جاگیری دارد. ممکن است کلارک در بازی‌های مختلف از گزینه‌های متفاوت استفاده کند اما نداشتن مهاجم باکیفیت، محدودیت بزرگی برای اسکاتلند خواهد بود.

انتظارات مردم اسکاتلند 

گروه این دوره اسکاتلند به نسبت دوره قبل با حضور انگلیس، جمهوری چک و کرواسی برای صعود ساده‌تر به نظر می‌رسد اما آن‌ها در این دوره برخلاف دوره قبل، در ورزشگاه همپدن پارک گلاسکو به میدان نخواهند رفت. البته که اسکاتلند در هر دو بازی خانگی خود در یورو ۲۰۲۰ شکست خورد و حال امید به این است که شاید تیم آن‌ها در این دوره، با شجاعت بیش‌تری در زمین مالکیت توپ بازی کند.

اسکاتلندی‌‌ها باید بهترین ثمره را از بازی افتتاحیه مقابل آلمانی ببرند که در خانه خود تحت فشار خواهد بود؛ درست مانند شرایطی که در افتتاحیه جام جهانی ۹۸ بین آن‌ها و برزیل وجود داشت. سوییس و مجارستان، تیم‌های خوبی هستند که کیفیت خود را در لیگ‌ ملت‌های اروپا نشان داده‌اند اما برخلاف دیگر تیم‌های جام، فاقد بازیکنان فوق‌ستاره‌ای هستند که جلوی راه اسکاتلند را بگیرند. با صعود چهار تیم برتر سوم به مرحله بعدی، اسکاتلند باید به دنبال کسب حداقل ۴ امتیاز باشد و بعد به این امید بماند که آلمان، جلوی امتیازگیری سایر رقبا در این گروه را بگیرد. هدف آن‌ها، صعود از مرحله گروهی خواهد بود و شاید بازی بدون ترس آن‌ها در مرحله حذفی، شگفتی‌هایی را رقم بزند.

لیست تیم ملی اسکاتلند 

دروازه‌بانان: زاندر کلارک(هارتز)، کریگ گوردون(هارتز)، اگنس گان(نوریچ)، لیام کلی(مادرول)

مدافعین: لیام کوپر(لیدز یونایتد)، گرانت هانلی(نوریچ)، رس مک‌کوری(بریستول سیتی)، اسکات مک‌کنا(بازیکن قرضی ناتینگهام فارست در کپنهاگن)، رایان پورتئوس(واتفورد)، آنتونی رلتسون(سلتیک)، اندی رابرتسون(لیورپول)، جان سوتار(رنجرز)، کیران تیرنی(رئال سوسیداد)

هافبک‌ها: استوارت آرمسترانگ(ساوتهمپتون)، رایان کریستی(بورنموث)، بیلی گیلمور(برایتون)، رایان جک(رنجرز)، جان مک‌گین(استون ویلا)، کالوم مک‌گرگور(سلتیک)، کنی مک‌لین(نوریچ)، اسکات مک‌تامینی(منچستریونایتد)

مهاجمین: چه آدامز(ساوت‌همپتون)، تامی کانوی(بریستول سیتی)، جیمز فارست(سلتیک)، لاورنس شنکلند(هارتز)

برچسب ها
کد خبر : 7755
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار