loader
12:15
0
کد خبر : 7758

معرفی تیم سوئیس؛ یاران ژاکا به دنبال خلق شگفتی

اختصاصی/ در بخش معرفی تیم‌های حاضر در یورو 2024، به بررسی شرایط تیم ملی سوئیس خواهیم پرداخت.

معرفی تیم سوئیس؛ یاران ژاکا به دنبال خلق شگفتی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ سوئیسی‌ها که تاکنون به نیمه‌نهایی یک تورنمنت معتبر رسیده‌اند، نمی‌توانند پس از یک دور مقدماتی ضعیف به یورو ۲۰۲۴ زیر نظر مورات یاکین خوشبین باشند.

سرمربی؛ مورات یاکین

بخشی از مردم سوئیس متعجبند که چطور یاکین هنوز روی نیمکت تیم ملی این کشور حضور دارد. او که در دوران بازی خود یکی از بازیکنان فوق‌العاده تیم ملی سوئیس بود، پس از انتصاب در سال ۲۰۲۱ به عنوان سرمربی این تیم، نتوانسته عملکرد قابل‌قبولی ارائه کند و تیمش در جام جهانی ۲۰۲۲ با شکست ۶ بر ۱ مقابل پرتغال از دور رقابت‌ها حذف شد. وضعیت یک سال گذشته نیز برای یاکین تعریف چندانی نداشته و سوئیس در هفت بازی آخر مرحله مقدماتی، تنها موفق به شکست آندورا شد تا به عنوان تیم دوم از یک گروه نه چندان قدرتمند صعود کند. 

پس از این نتایج، انتظار می‌رفت یاکین برای یورو ۲۰۲۴ تیم ملی را ترک کند اما به جای اخراج، فدراسیون فوتبال سوئیس تصمیم گرفت که یک دستیار به کادر او اضافه کند؛ جورجیو کونتینی. این موضوع خود نیز نشانه نارضایتی فدراسیون از عملکرد یاکین محسوب می‌شد. ضمن اینکه بقای یاکین روی نیمکت سوئیس، تنها چهار روز پیش از قرعه‌کشی مرحله گروهی مسابقات مشخص شده است.

سوئیس در یک سال گذشته سبک بازی مشخصی نداشته و در آخرین مسابقات دوستانه، یاکین سیستم چهار دفاعه خود را به سه دفاعه تغییر داده است. سیستمی که در دوران مربی موفق سوئیس یعنی ولادیمیر پتکوویچ اجرا می‌شد. معلوم نیست که این تغییر، تأثیر دستیار جدید بوده یا خیر اما مشخصاً نشان از وضعیت نه‌چندان مناسب تاکتیک‌های قبلی یاکین دارد. در طرف مثبت داستان، ستارگانی چون یان زومر و گرانیت ژاکا بهترین فصل دوران فوتبالی خود را سپری کرده‌اند اما اعتماد به نفس نه‌چندان بالای سرمربی تیم، نکته‌ای است که می‌تواند برای سوئیس مشکل ساز باشد.

سکوی پرتاب؛ دن اندویه

نام این بازیکن همین حالا در ایتالیا نیز شنیده می‌شود اما در ترکیب سوئیس، چشم‌ها به بازیکن جوان این تیم یعنی دن اندویه خواهد بود. وینگری که در ترکیب بولونیای این فصل تیاگو موتا، با بازی در چند پست موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا با این تیم شد. او در سمت چپ و راست خط حمله تیم بولونیا بازی کرده و با توجه به تغییر سیستم یاکین، احتمالاً برای سوئیس در پست وینگ‌بک چپ بازی خواهد کرد.

به جز اندویه، عملکرد مهاجم باتجربه و اصلی سوئیس در سال‌های اخیر یعنی بریل امبولو نیز جای سوال دارد زیرا این ستاره، به تازگی از قید مصدومیت رباط صلیبی زانو رها شده و باید دید او تا چه اندازه آمادگی بازی برای کشورش در جام ملت‌های اروپا را دارد.

نقاط قوت سوئیس

برای شناسایی نقاط قوت این تیم باید راجع به بازیکنان باتجربه آن‌ها حرف زد‌. در کنار گرانیت ژاکا و یان زومر که موفق به قهرمانی در بوندسلیگا و سری آ شده‌اند، مانوئل آکانجی نیز در منچسترسیتی به قهرمانی در لیگ برتر انگلیس رسیده و فابیان شار نیز از برترین بازیکنان فصل نیوکاسل بوده است. تنها سوالی که در خصوص بازیکنان باتجربه سوئیس وجود دارد می‌تواند این باشد که آیا ژردان شکیری ۳۲ ساله به اندازه گذشته آماده است یا خیر.

پیش از شروع تورنمنت، یاکین در خصوص شکیری گفت که هر بازیکن با توانایی اثرگذاری روی شرایط بازی می‌تواند به تیم سوئیس کمک کند و معلوم نیست آیا وینگر سابق بایرن و لیورپول که اکنون در لیگ آمریکا برای شیکاگو فایر بازی می‌کند تا چه اندازه می‌تواند در ترکیب سوئیس اثرگذار باشد.

نقاط ضعف سوئیس 

روی دیگر سکه حضور بازیکنان باتجربه در ترکیب اصلی کمبود بازیکنان جوان و مستعد در تیم ملی سوئیس است. نوآه اوکافور در میلان یک بازیکن نیمکت‌نشین بوده و زکی آمدونی با برنلی سقوط به دسته پایین‌تر را تجربه کرده است. به جز اندویه، سایر بازیکنان ترکیب اصلی سوئیس در آخرین سال‌های دهه سوم و چهارم زندگی خود قرار دارند و این اصلا نشانه خوبی برای فوتبال سوئیس نیست. 

در کنار این موضوع، نداشتن یک مهاجم قابل اتکا در خط حمله نیز دیگر مشکل اساسی سوئیس است؛ وضعیت امبولو در ترکیب تیم مشخص نیست، آمدونی و اوکافور در فصل فوتبال باشگاهی مجموعا ۱۱ گل به ثمر رسانده‌اند و هریس صفروویچ با تجربه اکنون در لیگ برتر امارات بازی می‌کند و چند وقتیست جایی در ترکیب تیم ملی ندارد.

انتظارات مردم سوئیس

اگر بخواهیم خلاصه صحبت کنیم، انتظارات از سوئیس بسیار پایین است. با عملکرد سوئیس در جام جهانی قطر و بازی‌های ضعیف در نیمه دوم مرحله مقدماتی یورو، کم‌تر هواداری خوشبینی نسبت به آینده سوئیس در این جام پیدا می‌شود. اکثر رسانه‌های سوئیس انتظار این را داشتند تا پیش از شروع رقابت‌ها یاکین از کار خود برکنار شود؛ به ویژه پس از شکست یک بر صفر مقابل رومانی در نوامبر ۲۰۲۳.

آن‌ها با آلمان، اسکاتلند و مجارستان در یک گروه قرار دارند و تجربه بیش‌تر آن‌ها در تورنمنت‌های ملی، می‌تواند حداقل موجب صعود آن‌ها به دور حذفی شود و پس از آن، غافلگیری و اتفاقات تک بازی می‌تواند امید اصلی سوئییسی‌ها باشد.

لیست تیم ملی سوئیس

دروازه‌بانان: یان زومر(اینتر)، ایون موگو(لوریان)، گرگور کوبل(دورتموند)، ماروین کلر(وینترتور)، پاسکال لورزتز(لوزرن)

مدافعین: ریکاردو رودریگز(تورینو)، فابیان شار(نیوکاسل)، مانوئل آکانجی(منچسترسیتی)، نیکو الودی(مونشن گلادباخ)، کوین امبادو(آگزبورگ)، اولیسس گارسیا(مارسی)، سدریک زیساینر(ولفسبورگ)، لئونیداس استرجیو(اشتوتگارت)، آرل آمندا(یانگ بویز)، آلبوان هایداری(لوگانو)، برایان اوکوه(سالزبورگ)

هافبک‌ها: گرانیت ژاکا(لورکوزن)، ژردان شکیری(شیکاگو فایر)، ریمو فرویلر(بولونیا)، دنیس زکریا(موناکو)، میشل آبیشر(بولونیا)، فابیان ریدر(رن)، آوران بیسلیمی(لوگانو)، آرون جاشاری(لوزرن)، فیلیپ اوگرینیچ(یانگ بویز)، وینسنت سیرو(تولوز)

مهاجمین: بریل امبولو(موناکو)، استیون زوبر(آاک آتن)، روبن وارگاس(آگزبورگ)، رناتو استفن(لوگانو)، نوآه اوکافور(میلان)، زکی آمدونی(برنلی)، اندی زغیری(خنک)، دن اندویه(بولونیا)، کوادوو دواه(لودوگورتس)، جوئل مونتیرو(یانگ بویز)

برچسب ها
کد خبر : 7758
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار