loader
12:00
0
کد خبر : 1826

شگفتی بزرگ رقم خورد؛ اردن با شکست کره فینالیست شد

شگفتی بزرگ در قطر 2023؛ در شرایطی که بسیاری فکر می‌کردند کره جنوبی کار سختی مقابل اردن نداشته باشد؛ تیم ملی اردن اکنون در یک قدمی حضور در فینال جام هجدهم است.

شگفتی بزرگ رقم خورد؛ اردن با شکست کره فینالیست شد

به گزارش سایت رسمی فوتبال-برتر" class="text-black">فوتبال برتر، طبق پیش‌بینی ابررایانه opta، کره جنوبی بیشترین شانس را برای رسیدن به فینال جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ دارد.

  • براساس پیش‌بینی «اوپتا» از این بازی، کره‌ای‌ها ۵۵.۹% شانس برد دارند و سهم اردن تنها ۲۱.۷% است.
  • این سومین مصاف این دو تیم در جام ملت‌های آسیاست که هر دو دیدار این دو تیم با تساوی به پایان رسیده؛ به عنوان مثال می‌توان به تساوی ۲-۲ آنها در مرحله گروهی دور قبلی این تورنمنت اشاره کرد.
  • این چهارمین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیاست که کره جنوبی در آن در یک تورنمنت با یک حریف دوبار روبرو می شود؛ دوئل‌هایی که نتیجه‌اش دو باخت (۱۹۸۰ مقابل کویت و ۲۰۱۵ مقابل استرالیا) و یک برد در پلی‌آف مقابل چین در سال ۲۰۰۰ بوده است.
  • اردن شانزدهمین کشوری است که به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رسیده و اولین تیمی‌ محسوب می‌شود که پس از استرالیا و ازبکستان در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار به این مرحله رسیده.
  • کره جنوبی تاکنون در چهار بازی از پنج بازی خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در موقعیت باخت قرار گرفته؛ دقیقا به همان تعدادی که در ۲۳ بازی قبلی خود بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ تجربه‌اش کرده بود! این در شرایطی‌ست که کره‌ از ۸ بازی که در شرایط شکست قرار گرفته‌، تنها یک بار موفق به کسب پیروزی شده‌ (بدون احتساب ضربات پنالتی) که همان یک برد هم به به دوره قبل و جدال مقابل استرالیا (پیروزی ۲ بر یک در وقت‌های اضافه) برمی‌گردد.
  • اردن برای اولین بار در یک دوره از جام ملت‌های آسیا در سه بازی به پیروزی رسیده. آنها برای اولین بار در یک دوره از مسابقات 10 گل زده‌اند که یک گل بیشتر از مجموع گل‌های این تیم در مجموع دو دوره قبلی است.
  • سون هیونگ مین از اولین بازی‌اش در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ تا به امروز، ۷ بار موفق به گلزنی در این تورنمنت شده. تنها دو بازیکن در این بازه زمانی بیشتر از او گلزنی کرده‌اند (معز علی از قطر با ۱۰ گل و علی مبخوت از امارات با ۹ گل) . ضمن اینکه او ۱۷ بار دراین تورنمنت به میدان رفته که بیشترین رکورد بین بازیکنان تیم ملی کره جنوبی است.

پیش‌بازی

اردوگاه «جوانمردان»

ماجراجویی اردن در جام هجدهم، با ارائه نمایش‌هایی خیره‌کننده و راهیابی به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا همراه شده. آنها در مرحله گروهی، مقابل مالزی ۴- صفر به پیروزی رسیدند و مقابل کره جنوبی به تساوی ۲-۲ دست یافتند تا قدرت خود را به رخ بکشند. در نهایت هم یک پیروزی یک- صفر مقابل بحرین در آخرین بازی گروهی، صعودشان به دور حذفی را مسجل کرد.

جدال اردن با عراق در مرحله یک‌شانزدهم پایانی مسلماً یکی از دراماتیک‌ترین بازی‌هایی بود که در این تورنمنت روی پرده نمایش رفت؛ جایی که اردن در شرایطی به پیروزی ۳- ۲ رسید که تا دقیقه ۹۴ بازنده میدان بود! آن هم مقابل رقیبی که ۱۰ نفره شده بود! اردن با گل یزان العرب در دقیقه ۹۵ از شکست فرار کرد و تنها دو دقیقه بعد توسط نزار الرشدان، طرف پیروز این جدال حساس لقب گرفت. در مرحله یک‌چهارم نهایی آنها درام کمتری به نمایش گذاشتند و با گل به خودی وحدت هانوف در دقیقه ۶۶ از سد تاجیکستان گذشتند تا برای اولین بار در تاریخ به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا برسند.

اردن با الهام از دوئل ۲-۲ قبلی خود مقابل کره جنوبی در مرحله گروهی، می‌تواند حالا با اعتماد به نفس بیشتری برابر یک رقیب آشنا در نیمه‌نهایی به میدان برود. با این وجود، غیبت علی علوان، مهاجم و سالم الاجالین، مدافع این تیم به دلیل محرومیت، چالشی اضافی در دو سمت زمین به اردنی‌ها تحمیل می‌کند. حالا در نبود اولوان، به احتمال زیاد بیشتر نقشه‌های اردن برای به ثمر رساندن حملات، روی شانه‌های موسی تماری در جناح راست قرار می‌گیرد. در غیب الاجالین هم، یک گزینه عالی برای طراحی حملات از سمت چپِ زمین، جایی که او به طور مداوم با محمود آل مردی، وینگر خود در ارتباط بود، از دست خواهد رفت.

اردوگاه «ببرهای آسیا»

کره‌ای‌ها ماجراجویی‌شان در رسیدن به نیمه‌نهایی را مدیون مقاومت و نمایش‌های قهرمانانه‌شان در لحظات پایانی بازی‌های‌شان هستند. آنها مسابقات را با پیروزی ۳- یک مقابل بحرین به خوبی آغاز کردند و با دو تساوی مقابل اردن (۲-۲) و مالزی (۳-۳) در گروه E، در جایگاه دوم گروه ایستادند. جایگاهی که البته بسیاری را دچار گمانه‌زنی‌هایی در خصوص برنامه‌ریزی دقیق یورگن کلینزمن برای قرارگیری در سمت دیگر مرحله حذفی کرد.

با این اوصاف، کسب مقام دوم در گروه باعث شد آنها در یک‌شانزدهم، با عربستان وارد رینگ مبارزه شوند؛ با تیمی که تا دقیقه ۹۹ دستش را روی گلوی «ببرهای آسیا» گذاشته بود اما یک لحظه غفلت باعث شد تا «چو گو سونگ» کره را از این مخمصه مهلک نجات دهد. آنها در وقت‌های اضافه هم به مقاومت خود ادامه دادند و در نهایت در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲، شاگردان روبرتو مانچینی را از پیش رو برداشتند تا رقیب استرالیا در یک‌چهارم شوند.

سناریو باز هم تکرار شد؛ کره گل خورد و در دقایق پایانی بازی با پنالتی «هوانگ هی چان» کار را به تساوی کشاند تا تعیین تیم برنده به وقت‌های اضافه برود! همانجا بود که «سون هیونگ مین» با نواختن یک ضربه آزاد استثنایی، شادی را به اردوگاه کره جنوبی هدیه داد. با توجه به اینکه کره دو بار در این تورنمنت کارش به وقت‌های اضافه کشیده شده، بعید نیست در جدال با اردن هم ترک عادت نکند! «سون» مهاجم سرشناس باشگاه تاتنهام، تاکنون ۶۰۱ دقیقه در زمین حضور داشته که بیشترین دقایق حضور در این تورنمنت تا به اینجای رقابت‌ها بوده. او با سه گلی که برای کره به ثمر رسانده، همراه با «لی کانگ این»، برترین گلزنان کره دراین تورنمنت است. نکته مهم اینجاست که «لی» ستاره باشگاه پاری‌سن‌ژرمن، با خلق ۱۷ موقعیت گلزنی در این تورنمنت برای «ببرهای آسیا»، بهترین بازیکن کره جنوبی از این حیث است.

در این بین فراموش نکنید که یورگن کلینزمن سرمربی کره جنوبی برای جدال مهم با اردن، «کیم مین جائه» مدافع سرشناس تیمش را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت.

مصاف‌های رودرروی اردن و کره جنوبی

تقابل اردن و کره جنوبی در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، اولین مچ‌اندازی بین‌المللی بین این دو کشور پس از جدال دوستانه ۱۰ سال پیش آنها در نوامبر ۲۰۱۴ بود.

بازی مرحله گروهی این دو تیم با نتیجه ۲ - ۲ به پایان رسید که در آن جدال «سون» از روی ضربه پنالتی در دقیقه ۹، دروازه رقیب را باز کرد. اردن در نیمه اول با گل به خودی «پارک یونگ وو» و ضربه نیمه اول یازان النعمت مهاجمش در وقت‌های اضافه‌ نیمه اول از حریف پیش افتاده بود. آنها تقریباً به کسب یک پیروزی حساس نزدیک شده بودند ولی کره جنوبی با گل به خودی یازان العرب، کار را به تساوی کشاند.

بر اساس آمار بازی، یک امتیاز حداقل شایستگی کره جنوبی در آن دوئل بود زیرا آنها تقریباً دو برابر اردن (۲۳ در مقابل ۱۲) اقدام به شوتزنی کرده بودند و در مجموع تعداد «گل‌های مورد انتظار»، آمار به مراتب بیشتری را به خود اختصاص دادند؛ ۲.۱۵ در مقابل ۰.۲۷!

پیشبینی‌های صعود

کره جنوبی مدعی اصلی صعود به فینال جام ملتهای آسیا طبق پیش بینی ابررایانه Opta است. آنها در ۵۵.۹% از ۱۰ هزار بازی شبیه‌سازی شده در ۹۰ دقیقه پیروز بوده‌اند؛ این چیزی است که کره‌ای ها قطعا از آن خوشحال خواهند شد. مخصوصا اینکه در دو دور اخیرا حذفی در وقت‌های اضافه صعود کرده‌اند. اردن تنها در یکی از پنج شبیه سازی به عمل آمده قبل از بازی (۲۱.۷%) پیروز شده است.

ترکیب اردن: یزید ابولیلا، براء ماری، یزن العرب، عبدالله نصیب، محمد ابوحشیش، نور الروابده، نذار الرشیدان، احسان حداد، محمود المردی، موسی التعمری، یزان النعیمات

ترکیب کره‌جنوبی: جو هیون وو، جونگ سونگ هیونگ، کیم یونگ گوون، کیم تائه هوان، سئول یانگ وو، هوانگ این بئوم، پارک یونگ وو، لی جائه سونگ، لی کانگ این، سون هیونگ مین و هی چان هوانگ

شروع گزارش زنده مسابقه:

دقیقه ۴: اردن با شوت نیزار الراشدان دروازه کره را تهدید کرد اما جو هیون وو دروازه بان کره توپ را به کرنر زد

گل مردود سون هیونگ مین به اردن را تماشا کنید:

دقیقه ۱۹: فرار سون هیونگ مین او را با دروازه اردن تک به تک کرد و ضربه او از بالای سر ابولیلا وارد دروازه شد اما کمک داور این گل را به خاطر آفساید مردود اعلام کرد

دقیقه ۲۴: کره یک حمله را روی دروازه اردن تدارک دید، ولی ضربه لی کانگین با اختلاف از بالای دروازه بیرون رفت

دقیقه ۲۵: اردن تا آستانه باز کردن دروازه کره پیش رفت اما دروازه بان کره شوت النیمات را دفع کرد

دقیقه ۲۹: برخورد مدافع اردن با سئول یونگ وو را داور پنالتی تشخیص داد و صحنه به کمک داوران ویدئویی سپرده شد

دقیقه ۳۰: داور بعد از مشورت با کمک داور ویديویی از اعلام پنالتی منصرف شد

دقیقه ۳۲: کره یک حمله خطرناک انجام داد اما ضربه سر لی جونگ سو به تیر دروازه اردن خورد به زمین برگشت

ضربه سر جائه سونگ به تیر دروازه اردن خورد

دقیقه ۴۱: سانتر از جناج راست روی پای یازان فرود آمد اما ضربه مهاجم اردن راه به دروازه کره پیدا نکرد

دقیقه ۴۲: حرکت تکنیکی یازان در محوطه جریمه با دریبل چند بازیکن کره همراه شد اما ضربه او را دروازه بان کره ای برگشت داشت و در ادامه توپ در شرایط آفساید به بازیکن اردن رسید

(گل) دقیقه ۵۲: پرس سنگین اردن روی دفاع کره توپ را به یازان رساند و او با یک ضربه دقیق دروازه کره جنوبی را باز کرد

اردن ۱ - ۰ کره جنوبی (گل اول اردن توسط یزان النعیمات):

(گل) دقیقه ۶۶: موسی التماری از پشت محوطه جریمه با یک ضربه پای چپ از پشت محوطه جریمه دروازه کره جنوبی را برای دومین بار باز کرد.

اردن ۲ - ۰ کره جنوبی (گل دوم اردن توسط موسی التماری):

دقیقه ۸۰: یورگن کلینزمن که تیمش با دو گل عقب بود دو تعویض انجام داد  و پارک و لی را بیرون کشید و وو یئونگ و هیونگ جان رو وارد زمین کرد

.

.

برچسب ها
کد خبر : 1826
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار