loader
12:30
0
کد خبر : 7898

پیش پرده ایران-ازبکستان؛ جنگ صدرنشینی در آزادی

اختصاصی/ تیم ملی ایران درحالی از ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه امشب برای چهاردهمین بار با تیم ملی ازبکستان دیدار می‌کند که در ۱۳ جدال قبلی، برتری قاطع با ایران بوده است.

پیش پرده ایران-ازبکستان؛ جنگ صدرنشینی در آزادی

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، تاریخ جدال‌های رودرروی ایران و ازبکستان از سال ۱۳۷۷ شروع می‌شود. هرچند دو کشور تاریخی درهم تنیده، طولانی و مشترک دارند و قرابت‌های فرهنگی بین ایران و ازبکستان بسیار زیاد است؛ تا حدی که بخشی از مردم این کشور در سمرقند و بخارا فارسی صحبت می‌کنند. با این اوصاف اما بازی ایران و ازبکستان جدی‌ترین جدال تیم ملی با یکی از کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود که بعد از استقلال به نبردهایی هرساله و تکراری بدل شده اند.

۱۴ مسابقه طی ۲۶ سال در رقابت‌های ملی، آمار قابل توجهی است که حتی در میان رقبای تیم ملی در سال‌های به مراتب بیشتر هم ویژه به حساب می‌آید. با این حال در ۱۳ بازی قبلی ۱۰ برد ایران، برتری قاطع این تیم را نشان می‌دهد؛ هرچند تنها شکست تیم ملی برابر ازبکستان در مقدماتی ۲۰۱۴ می‌توانست دردسرساز شود.

بهترین و آشناترین ازبکستان

با وجود تمام این‌ها اما به جرات می‌توان گفت تیم ملی فعلی ازبکستان که در بازی رفت توانست در تاشکند تیم ملی را با نتیجه ۲-۲ متوقف کند، یکی از بهترین تیم‌های ملی این کشور در سال‌های اخیر است. آنها هرچند در سال ۱۹۹۴ قهرمان بازی‌های آسیایی شدند اما هیچ‌گاه تیمی اینچنین پرستاره و البته پرانگیزه نداشته‌اند. ازبکستان به همراه تیم‌ملی ایران از مرحله دوم گروهی مقدماتی صعودش قطعی شده و با توجه به هشت و نیم صحنه آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶ امید زیادی دارد تا در دور بعدی مسابقات اولین حضورش در جام جهانی را هم تجربه کند. با این وجود ازبکستان با ستاره‌هایش سه‌شنبه به دنبال عرض اندام مقابل ایران و ستاره های بین المللی اش است تا بتواند جنگ صدرنشینی را ببرد.

از دریچه آمار و ارقام

هر دو تیم از ۵ بازی خود ۱۳ امتیاز کسب کرده‌اند اما ایران به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر جدول است. تیم ملی ایران بی دردسر از این مرحله صعود کرد و به نظر کار سختی برای چهارمین تجربه متوالی اش در جام جهانی ندارد. تیم ملی مبارزاتش در این مرحله را با برد مقابل هنگ کنگ و یک تساوی مقابل ازبکستان شروع و سپس به پیروزهای متوالی برابر ترکمنستان رسیدند. تیم ایران در دیدار خارج از خانه روز پنجشنبه با هنگ کنگ به لطف هت تریک مهدی طارمی و ضربه سردار آزمون یک برد و یک بازی موفق دیگر را تجربه کرد.

در حالی که ممکن است به خاطر زمان کم ریکاوری و پرواز طولانی به هنگ‌کنگ، قلعه‌نویی تغییراتی را در ترکیب ایجاد کند اما تیم ملی در خانه قطعا تنها به دنبال صدرنشینی است که با یک مساوی هم به دست می‌آید. اتفاقی که در ۲۱ بازی خانگی قبلی در مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی رخ داده است.

ازبکستان اما با همان تساوی ۲- ۲ که در دور رفت و در تاشکند به دست آمد، توانست صعودش به مرحله بعدی را قطعی و در یک قدمی صعود به جام جهانی قرار بگیرد. شاگردان سرکو کاتانچ چهار امتیاز از دو بازی اول خود به دست آورده بودند و سپس در دو دیدار خود مقابل هنگ‌کنگ به پیروزی رسیدند. آنها روز پنجشنبه مقابل ترکمنستان سومین پیروزی متوالی را درمرحله دوم مقدماتی جام جهانی را با گل‌های علی‌کولوف، اوستون اورونوف وینگر پرسپولیس و شرزود نصراله‌اف که البته گل اول روی پاس گل جلال‌الدین ماشاریپوف هافبک استقلال به دست آمد.

ازبکستان با اتکا به سرمربی باتجربه‌اش که طی سالها حضورش در عراق و ازبکستان شناخت خوبی از فوتبال ایران دارد و البته ستاره های تاثیرگذارش که برای فوتبال ایران هم آشنا هستند به دنبال یک پیروزی دیگر است تا بتواند دست به کار بزرگی زده و در گروهی که ایران هم هست به عنوان تیم اول صعود کند. البته که آنها اولین و آخرین بار دوازده سال پیش بود که موفق شدند ایران را شکست بدهند و از آن زمان درهفت مسابقه شکست خورده و یک بار هم مساوی کرده اند.

بازگشت کنعانی‌زادگان

محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم  ملی پس از گذراندن یک جلسه محرومیت امشب می‌تواند با نظر امیر قلعه‌نویی از ابتدا در ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرد. همچنین این احتمال وجود دارد که میلاد محمدی، مدافع چپ آدانادمیر اسپور که در بازی قبلی از دقیقه ۶۶ به جای ابوالفضل جلالی به زمین آمد، در این بازی از ابتدا در ترکیب اصلی بازی کند.

انگیزه‌های سردار و طارمی

مهدی طارمی بعد از هت‌تریک و عملکرد درخشان دربازی قبلی برابر هنگ‌کنگ، به دنبال بالابردن آمار ۵۰ گلش با لباس تیم ملی است. سردار آزمون که با یک گل دیگر، تعداد گل‌های ملی‌اش را در بازی برابر هنگ کنگ به عدد ۵۳ رساند هم در این بازی می‌تواند این آمار را بهتر هم بکند. طارمی با زدن سه گل به هنگ‌کنگ به رکورد کریم باقری در جدول بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی ایران رسید.

بازگشت های رقیب

فرخ سیفی‌یف، مدافع چپ تیم ملی ازبکستان که بازی قبلی را به دلیل محرومیت حاصل از کارت زرد از دست داد می‌تواند در این بازی در ترکیب تیمش به میدان برود.

الدار شاه‌مرادوف، مهاجم کالیاری ایتالیا و بهترین گلزن تاریخ ازبکستان هم این فرصت را خواهد داشت آمار گل‌هایش برای تیم ملی کشورش را از ۴۰  بالاتر ببرد.

 

ترکیب احتمالی ایران:

علیرضا بیرانوند، آریا یوسفی، حسین کنعانی زادگان، شجاع خلیل زاده، مهرداد محمدی، محمد قربانی، علیرضاجهانبخش، سامان قدوس، مهدی طارمی، سردار آزمون، شهریار مغانلو

ترکیب احتمالی ازبکستان:

اوتکیر یوسوپوف، عمر اشمرادف، رستم آشورماتوف، حسن‌الدین علی‌قل‌اف، فرخ سیفی‌اف، عادل جان خامروبکوف، عطابک شوکوروف، عزیزبک تورگون‌بائف، جلال‌الدین ماشاریپوف، اوستون اورونوف، الدور شاهمرادف

 

برچسب ها
کد خبر : 7898
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار