loader
16:59
0
کد خبر : 9437

چهره متفاوت خاکپو در هلند و آنفیلد؛ ستاره رقابت‌های بزرگ

کودی خاکپو تا اینجای جام، یکی از بهترین بازیکنان یورو ۲۰۲۴ بوده است.

چهره متفاوت خاکپو در هلند و آنفیلد؛ ستاره رقابت‌های بزرگ

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ بهترین بازیکن هلند در این دوره از یورو کسی نبوده جز کودی خاکپو‌.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور فوتبال هلند ستاره‌ای داشت که هنر حرکت در عرض در از کنار زمین، فضاسازی برای شوت‌زنی و گلزنی روی یک شوت محکم را بلد بود. این حرکت برای سال‌ها امضای آرین روبن محسوب می‌شد و همه می‌دانستند که او این کار را خواهد کرد. هیچ رازی در این خصوص وجود نداشت اما هرچقدر که یک تیم برای دفاع مقابل روبن خود را آماده می‌کرد؛ باز هم روبن راه خود برای تکرار این حرکت را می‌یافت. حالا در تیم هلند، کودی خاکپو‌ این خصوصیات را در سمت دیگر زمین دارد. او به جای یک بازیکن چپ‌پا در سمت راست، یک بازیکن راست‌پا در سمت چپ خط حمله تیم ملی هلند است؛ او نیز مانند روبن به حرکات مورب، فضاسازی و شوت محکم اما با دقت علاقه دارد و حالا یکی از بازیکنان سه‌گله حاضر در جام ملت‌های اروپاست‌.

او در کنار جمال موسیالا از آلمان، ایوان شرانز از اسلواکی و جورجس میکوتادزه از گرجستان در صدر جدول گلزنان جام قرار دارد و با توجه به حذف گرجستان و اسلواکی، بعید نیست که در پایان جام کفش طلای یورو ۲۰۲۴ را از آن خود کند.

همه این‌ها در شرایطی رخ داده که سرمربی او در لیورپول یعنی یورگن کلوپ، معمولاً از این بازیکن در پست غیرتخصصی خود استفاده می‌کرد. خاکپو‌ در ترکیب لیورپول، بیش‌تر در میانه زمین استفاده می‌شد و کلوپ در حالی روی این موضوع پافشاری می‌کرد که او نه تنها در تیم ملی هلند، بلکه در تیم آیندهوون نیز نشان داده بود که کارایی بیشتری در کنار زمین دارد و رونالد کومان سرمربی او در هلند نیز اینگونه فکر می‌کند. کومان پس از برد سه بر صفر شب گذشته هلند مقابل رومانی در خصوص عملکرد خاکپو‌ گفت: «برای من پست او در سمت چپ است زیرا خاکپو‌ در موقعیت‌های یک در برابر یک با مدافع سمت راست حریف بسیار خطرناک عمل می‌کند. او سریع و فیزیکی است و می‌تواند به عنوان مهاجم نوک نیز بازی کنید اما امروز نشان داد که در سمت چپ خطرناک‌تر است.»

کومان همچنین تأکید کرد که خاکپو‌ تا این‌جا مهم‌ترین بازیکن یورو ۲۰۲۴ بوده و معلوم نیست که آیا منظور او در کل جام بوده یا فقط در تیم هلند او مهم‌ترین بازیکن بوده است؛ هر چند در جمله بعدی، او گفت که امیدوار است دیگر بازیکنان تیم هلند نیز به سطح او برسند. حتی اگر گل تماشایی او در نیمه اول رقابت با رومانی را نادیده بگیریم، نمی‌توان حرکت درخشان او روی گل دوم هلند برابر رومانی با رد شدن از رادو دراگوشین را نادیده گرفت. در این مسابقه، گاکپو با ۲۵ سال و ۵۶ روز سن به جوان‌ترین بازیکن هلند پس از مارکو فان باستن ۲۳ ساله در فینال یورو ۸۸ تبدیل شد که در یک مسابقه حذفی یک گل و یک پاس گل را ثبت می‌کند. آمارهای زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند چرا صحبت کومان در خصوص اهمیت خاکپو‌ در ترکیب هلند درست است؛ تأثیری که در تیم فعلی در مقاطعی ویرجیل فن‌دایک، ممفیس دیپای و فرانکی دی‌یونگ داشتند.

برای مثال باید بدانید که در دو تورنمنت معتبر اخیر (جام جهانی ۲۰۲۲ و یورو ۲۰۲۴) تنها کیلیان امباپه از لحاظ گلزنی عملکرد بهتری نسبت به کودی خاکپو‌ از خود به نمایش گذاشته است. شش گل از ۱۲ گل خاکپو‌ برای هلند، در مسابقات یورو و جام جهانی به ثمر رسیده و بین بازیکنان تاریخ تیم ملی هلند تنها جانی رپ با ۸ گل از ۱۲ گل در مسابقات معتبر میانگین بهتری را ثبت کرده است. فان باستن در یورو ۸۸، دنیس برگکمپ در یورو ۹۲، کلایورت در یورو ۲۰۰۰، فن‌نیستلروی در یورو ۲۰۰۴ و جورجینیو واینالدوم در یورو ۲۰۲۰ دیگر بازیکنان هلند بودند که مثل گاکپو در این تورنمنت سه گل برای تیمشان در جام ملت‌های اروپا به ثمر رسانده‌اند. همه این چهره‌ها، خود از اسطوره‌های فوتبال هلند محسوب می‌شوند.

خاکپو‌ خود از جواب به این سوال که چرا عملکرد او در تیم ملی با لیورپول متفاوت است طفره رفت: «صادقانه بگویم سوال سختیست؛ این اتفاقات برای یک بازیکن طبیعی است. همیشه اتفاقات آنطور که شما می‌خواهید پیش نمی‌رود. من تیم فوق‌العاده‌ای کنار خود در لیورپول دارم که به من اعتماد می‌کنند. من بازی‌های خوبی در آن‌جا انجام دادم و به تلاش خود ادامه می‌دهم.»

در فصل گذشته، خاکپو‌۳۲ بازی به عنوان بازیکن ثابت و ۲۱ بازی به عنوان بازیکن تعویضی برای لیورپول انجام داد که در نهایت موفق شد ۱۶ گل برای قرمزها به ثمر برساند. این آمار بد به نظر نمی‌رسد اما او در طول فصل تنها شش بازی ۹۰ دقیقه‌ای در تیم را پشت سر گذاشت و تا ماه فوریه، یک بار هم کل بازی را در زمین نبود. اتفاق جذاب برای او، می‌تواند حضور آرنه اسلوت هلندی روی نیمکت لیورپول برای جانشینی یورگن کلوپ باشد. اسلوت نیز مانند هموطن خود رونالد کومان به خاکپو‌ در سمت چپ خط حمله تیمش اطمینان خواهد کرد.

انتشار خبر شایعات مذاکره لیورپول با نیوکاسل برای جذب ستاره این تیم یعنی آنتونی گوردون و حضور محمد صلاح در سمت راست خط حمله کار را برای خاکپو‌ سخت می‌کند. حالا باید دید که آیا ضربه محکم او مقابل رومانی که سریع‌ترین شوت یورو بود، توانسته روی ایده‌های آرنه اسلوت تاثیرگذار باشد یا خیر.

برچسب ها
کد خبر : 9437
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار