loader
01:39
0
کد خبر : 8063

گزارش روز: رکوردهایی که ممکن است در یورو شکسته شوند

اختصاصی / چندین رکورد در تاریخ رقابت‌های یورو وجود دارد که سال‌ها دوام داشتند و تعدادی از آنها ممکن است در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ توسط ستاره‌هایی، از جمله کریستیانو رونالدو شکسته شوند.

گزارش روز: رکوردهایی که ممکن است در یورو شکسته شوند

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ روز جمعه در آلمان آغاز خواهد شد و در این تورنمنت چندین ستاره بزرگ دنیای فوتبال شرکت خواهند کرد. تیم ملی ایتالیا به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی‌اش است و ستاره‌هایی مثل امباپه و کریس رونالدو هم می‌خواهند نامشان را در این تورنمنت ثبت کنند. در این بین چندین رکورد وجود دارد که ممکن است در یورو ۲۰۲۴ جابجا شوند.

در هر دوره از رقابت‌ها، رکوردهایی جابجا می‌شوند و در هر دوره از رقابت‌های یورو به عنوان دومین تورنمنت معتبر فوتبال دنیا (پس از جام جهانی) شاهد چندین بازی به یادماندنی هستیم. حالا و در آستانه آغاز هفدهمین دوره یورو، ۹ رکورد طولانی مدت وجود که انتظار می‌رود دست کم تعدادی از آنها در جریان این تورنمنت که در آلمان برگزار می‌شود، شکسته شود. با ما همراه باشید:

۹ رکوردی که ممکن است در یورو ۲۰۲۴ شکسته شوند

ردیف

رکورد

کشور

بازیکن یا اتفاق

سال

۱

تیمی با بیشترین گل زده در یک دوره تورنمنت

فرانسه

به ثمر رساندن ۱۴ گل در یک دوره

۱۹۸۴

۲

بیشترین گل در یک دوره تورنمنت

فرانسه

میشل پلاتینی (۹ گل)

۱۹۸۴

۳

سریع‌ترین هت تریک

فرانسه

میشل پلاتینی (۱۹ دقیقه)

۱۹۸۴

۴

بیشترین حضور در یورو

پرتغال

کریستیانو رونالدو (۵)

درجریان

۵

سریع‌ترین گل

روسیه

دمی‌تری کریتچنکو

۲۰۰۴

۶

مسن‌ترین گلزن

اتریش

ایویکا واستیچ

۲۰۰۸

۷

جوان‌ترین گلزن

سوئیس

یوهان فونلانتن

۲۰۰۴

۸

مسن‌ترین بازیکن

مجارستان

گابور کرالی

۲۰۱۶

۹

جوان‌ترین بازیکن

لهستان

کاسپر کوزلوفسکی

۲۰۲۱

  • جوان‌ترین بازیکن: کاسپر کوزلوفسکی (اسپانیا ۱-۱ لهستان، یورو ۲۰۲۰)

هافبک ۲۰ ساله و بازیکن فعلی برایتون که قرضی در ویتسه آرنهم هلند توپ می‌زند، در جریان یورو ۲۰۲۰ (که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد) و در بازی لهستان مقابل اسپانیا که با تساوی ۱-۱ به پایان رسید،۱۷ سال و ۲۴۶ روز سن داشت و بدین ترتیب توانست تا عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ یورو را به نام خود ثبت کند.

این رکوردی است که در رقابت‌های این دوره یورو، ممکن است با به میدان رفتن بازیکنان کم سن و سال‌تری جابجا شود.

  • مسن‌ترین بازیکن: گابور کرالی (مجارستان ۰-۴ بلژیک، یورو ۲۰۱۶)

گابور کرالی سال‌ها رکورد بیشترین بازی ملی برای تیم ملی مجارستان (با ۱۰۸ بازی ملی) را در اختیار داشت. این دروازه‌بان حرفه‌ای که برای کریستال پالاس، برنلی و هرتابرلین بازی کرده، در طول بیش از ۲۵ سال حضور در دنیای فوتبال، با شلوارهای ضخیم در درون دروازه تیمش قرار می‌گرفت.

البته شهرت او فقط به خاطر شلوار متفاوتش نبود؛ چرا که رکورد متفاوتی را نیز به نام خودش دارد. در جریان رقابت‌های یورو ۲۰۱۶، او با ۴۰ سال و ۸۶ روز سن و در بازی تیمش مقابل بلژیک، به مسن‌ترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد. در آن بازی، تیمش ۴-۰ مغلوب بلژیک شد تا کرالی آخرین بازی ملی‌اش را با خاطره‌ای تلخ به پایان ببرد.

  • جوان‌ترین گلزن: یوهان فونلانتن (سوئیس ۱-۳ فرانسه، یورو ۲۰۰۴)

گرچه شگفتی اصلی یورو ۲۰۰۴، قهرمانی غافلگیرکننده یونان در این تورنمنت بود؛ اما یک بازیکن سوئیسی هم در آن دوره، رکورد جالبی را به نام خودش ثبت کرد.

دربازی سوئیس مقابل فرانسه در مرحله گروهی ، او با گلزنی برای سوئیسی‌ها در سن ۱۸ سال و ۱۴۱ روزگی توانست عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها را مال خود کند. هرچند که گلزنی او هم نتوانست مانع از باخت تیمش شود.

  • مسن‌ترین گلزن: ایویکا واستیچ (اتریش ۱-۱ لهستان، یورو ۲۰۰۸)

رکورد مسن‌ترین گلزن تاریخ رقابت‌های یورو در اختیار ایویکا واستیچ اتریشی است که در یورو ۲۰۰۸ این رکورد را به نام خودش ثبت کرد. در آن دوره، واستیچ توانست در بازی تیمش مقابل لهستان در مرحله گروهی، در دقیقه ۹۰ از روی نقطه پنالتی برای تیمش گلزنی کرده و بازی را به تساوی بکشد.

واستیچ در آن زمان ۳۸ سال و ۲۵۷ روز سن داشت؛ در نهایت اتریش در آن دوره در رده سوم گروه B قرار گرفت و نتوانست به دور حذفی صعود کند.

  • سریع‌ترین گل: دمیتری کریچنکو (روسیه ۲-۱ یونان، یورو ۲۰۰۴)

در دوازدهمین دوره یورو رکوردی ثبت شد که هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال همچنان پابرجاست؛ در مصاف دو تیم روسیه و یونان، دمیتری کریچنکو، مهاجم زسکا مسکو توانست تا با گلزنی برای تیمش، نامش را در تاریخ این رقابت‌ها ثبت کند.

او بعد از گذشت تنها ۶۷ ثانیه، سریع‌ترین گل تاریخ یورو را به ثمر رساند.  یونان با وجود باخت در مصاف با روسیه، درنهایت توانست به فینال برسد و قهرمان شگفتی‌ساز آن دوره از رقابت‌ها لقب گیرد.

کریستیانو رونالدو یکی از بازیکنانی است که سطح فوتبالی و ثبات در عملکردش قابل تحسین است. او حالا با ۳۹ سال سن ستاره اصلی باشگاه النصر عربستان است و انتظار می‌رود که دارنده پنج توپ طلا، در یورو ۲۰۲۴ هم در ترکیب تیمش خوش بدرخشد. او که با به ثمر رساندن ۱۴ گل، بهترین گلزن تاریخ این رقابت‌هاست، با ۵ دوره حضور در یورو، از این حیث رکورددار است.

در حال حاضر هیچ بازیکن دیگری در موقعیتی نیست که جایگاه او و این رکوردش را به چالش بکشد. ولی خود او در این تورنمنت، می‌تواند رکوردش را دور از دسترس‌تر نماید.

  • سریع‌ترین هت تریک: میشل پلاتینی (فرانسه ۳-۲ یوگسلاوی، یورو ۱۹۸۴)

در رقابت‌های یورو ۱۹۸۴، میشل پلاتینی فرانسوی موفق شد تا با به ثمر رساندن ۹ گل ، نامش را در تاریخ ثبت کند. نکته جالب اینجاست که او در هر بازی که در این تورنمنت به میدان رفت، به گل رسید.

پلاتینی در آن دوره از رقابت‌های یورو، مقابل دانمارک (مرحله گروهی)، پرتغال (نیمه نهایی) و اسپانیا (فینال)، دو گل مقابل بلژیک (مرحله گروهی) و در نهایت یک هت تریک مقابل یوگسلاوی (مرحله گروهی) گلزنی کرد و به ثمر رساندن سه گل در عرض تنها ۱۹ دقیقه (بین دقایق ۵۹ تا ۷۸ ) رکورد سریع‌ترین هت تریک تاریخ یورو را به نام خودش ثبت کرد که هنوز بازیکنی موفق به جابجا کردن این رکورد نشده است.

  • بیشترین گل در یک دوره تورنمنت : میشل پلاتینی (یورو ۱۹۸۴)

فرانسه یک کارخانه استعداد واقعی در تولید فوتبالیست‌هاست. اگر در جام جهانی ۱۹۵۸، جاست فونتین با به ثمر رساندن ۱۳ گل، توانست رکورد بیشترین تعداد گل‌های زده در یک جام جهانی را به نام خودش ثبت کند (رکوردی که هنوز هم پابرجاست)، تقریباً ۳۰ سال بعد، نوبت به میشل پلاتینی رسید که به موفقیتی مشابه، این بار در مسابقات یورو دست بیابد.

در رقابت‌های یورو ۱۹۸۴، شماره ۱۰ افسانه‌ای خروس‌ها، به اولین قهرمانی مهمش در دنیای فوتبال رسید و با به ثمررساندن ۹ گل در شش بازی، رکورد بیشترین گل زده در یک دوره یورو را به نام خودش ثبت کرد. با گذشت حدود نیم قرن از آن زمان، هنوز هیچ بازیکنی موفق به شکستن این رکورد نشده و شاید در این دوره، یک مرد فرانسوی دیگر، با نام کیلیان امباپه موفق شود تا این رکورد را به نام خودش ثبت کند.

  • تیمی با بیشترین گل زده در یک دوره: فرانسه (یورو ۱۹۸۴)

با رکوردشکنی پلاتینی در یورو ۱۹۸۴، منطقی است که فرانسه در آن دوره، رکورد بیشترین گل زده در یک دوره یورو را به نام خودش ثبت کرده باشد.

در آن دور از رقابت‌های یورو، تیم ملی فرانسه تورنمنت را با به ثمر رساندن ۱۴ گل به پایان برد تا رکوردی تاریخی را ثبت کند. ۹ گل از این ۱۴ گل توسط میشل پلاتینی از راه رسید و علاوه بر او، آلن ژیرس، لوئیس فرناندز، برونو بلونه و ژان فرانسوا دومرگ، نیز در یورو ۱۹۸۴ برای فرانسه گلزنی کردند.

این رکورد نیز ممکن است در رقابت‌های این دوره یورو جابجا شود.

برچسب ها
کد خبر : 8063
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار