loader
04:40
0
کد خبر : 1006

یک گام تا یک‌شانزدهم؛ هم معادلات صعود

اختصاصی / جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ حالا به ایستگاه آخر در مرحله گروهی نزدیک می‌شود و به لطف ۱۶ کشور از ۲۴ کشور رقابت‌کننده که به مرحله حذفی راه یافته‌اند، بیشتر کشورهای حاضر در این دوره از رقابت‌ها، هنوز برای مشخص شدن جایگاه و سرنوشت‌شان در ادامه تورنمنت، بازی‌های زیادی پیش روی خود می‌بینند.

یک گام تا یک‌شانزدهم؛ هم معادلات صعود

به گزارش سایت رسمی فوتبال-برتر" class="text-black">فوتبال برتر؛ جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ حالا به ایستگاه آخر در مرحله گروهی نزدیک می‌شود و به لطف ۱۶ کشور از ۲۴ کشور رقابت‌کننده که به مرحله حذفی راه یافته‌اند، بیشتر کشورهای حاضر در این دوره از رقابت‌ها، هنوز برای مشخص شدن جایگاه و سرنوشت‌شان در ادامه تورنمنت، بازی‌های زیادی پیش روی خود می‌بینند.

همانطور که می‌دانید بر اساس قوانین، دو تیم برتر از گروه‌های شش‌گانه، همگی به طور خودکار به مرحله یک‌شانزدهم صعود می‌کنند؛ در مرحله‌ای که چهار تیم برتر سوم هم به آنها اضافه خواهند شد.

در صورتی که دو تیم در پایان بازی‌های گروه خود به تساوی برسند، دیدار رودرروی آنها به عنوان اولین فاکتور در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن به ترتیب تفاضل گل، گل‌های زده، امتیاز بازی جوانمردانه و در نهایت قرعه‌کشی وارد کار می‌شود.

دقیقاً همین فاکتورها برای رتبه‌بندی بین شش تیم سوم گروه‌های شش‌گانه برای تعیین چهار تیم برتر، اعمال خواهد شد.

تیم‌های صعودکننده به مرحله حذفی به عنوان تیم نخست: قطر، عراق

تیم‌های صعودکننده به مرحله حذفی بدون مشخص بودن جایگاه: استرالیا، ایران، عربستان سعودی

تیم‌های حذف‌شده قطعی: ویتنام، مالزی

گروه A

قطر پس از پیروزی مقابل لبنان و تاجیکستان، با توجه به شرایط جدول و امتیاز سایر تیم‌های حاضر در این گروه، صعود خود به عنوان تیم نخست از گروه اول رقابت‌ها را مسجل کرد.

چین برای اطمینان از صعود چاره‌ای جز کسب پیروزی مقابل قطر در جدال امروز عصر ندارد. در صورت باخت یا تساوی، باید بازی بین تاجیکستان و لبنان بدون برنده به پایان برسد تا چشم‌بادامی‌ها جایگاه دوم را به نام خود سند بزنند.

نکته کلیدی اینجاست که در صورت تساوی یا شکست چین، تاجیکستان و لبنان هر کدام با یک برد، صعود به مرحله حذفی را تضمین خواهند کرد.

نکته دیگر اینکه چین، تاجیکستان و لبنان همگی می‌توانند در جایگاه سوم قرار گیرند.

گروه B

استرالیا بعد از کسب دومین پیروزی برابر سوریه، صعود خود را به یک‌شانزدهم تضمین کرده اما هنوز مشخص نیست به عنوان تیم اول به مرحله بعدی می‌روند یا دوم!

ساکروس‌ها می‌توانند با یک برد یا حتی یک تساوی مقابل ازبکستان، صدر را در چنگال خود نگه دارند. این در حالی‌ست که ازبکستان در صورت کسب تساوی برابر استرالیا، صعودش را تضمین می‌کند اما با پیروزی مقابل ساکروس، می‌تواند به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی شود!

سوریه هم در این بین به صعود امیدوار است! شاگردان هکتور کوپر با پیروزی مقابل هند چشم به جدال ازبکستان – استرالیا می‌دوزند تا در صورت شکست ازبک‌ها، به رده دوم برسند! البته برای صعود آنها نیازمند ایجاد برتر در تفاضل گل هستند؛ یا هند را پر گل ببرند یا ازبکستان مقابل استرالیا شکستی سنگین را متحمل شود!

هند هیچ شانسی برای حضور در دو رده ابتدایی جدول ندارد اما برای صعود به عنوان بهترین تیم سوم، باید در آخرین جدال خود به پیروزی برسد تا امیدهایش ناامید نشود!

گروه C

تیم ملی ایران با دو برد از دو جدال ابتدایی، صعود خود را به مرحله حذفی تضمین کرده و با برد یا تساوی مقابل امارات متحده عربی، صدرنشین گروه خواهد بود. در طرف دیگر اما یک برد برای امارات، باعث می‌شود آنها در صدر گروه بایستند!

شکست سنگین فلسطین مقابل ایران باعث شده تا شاگردان مکرم دبوب برای صعود، کورسوهای ضعیفی پیش روی خود ببنند؛ کورسوهایی از جنس برد قاطع مقابل هنگ‌کنگ آن هم با اختلاف بیش از ۵ گل!

به این ترتیب هنگ کنگ و فلسطین عملاً یک بازی حذفی را انجام خواهند داد و هر دو کشور به طور واقع‌بینانه به برد نیاز دارند تا امید به صعود به عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم را برای خود حفظ کنند.

گروه D

عراق با دو برد مهم به ویژه کسب پیروزی دور از انتظار مقابل تیم ملی ژاپن، صعود خود را به عنوان تیم نخست گروه چهارم را تضمین کرد. با توجه به پیروزی مستقیم مقابل ژاپن و اندونزی، شاگردان خسوس کاساس حتی با شکست در بازی پایانی خود مقابل ویتنام هم، صدر جدول را از دست نخواهند داد.

ژاپن با یک تساوی یا پیروزی مقابل اندونزی، به عنوان تیم دوم به یک‌شانزدهم صعود می‌کند اما اگر شاگردان شین تائه-یونگ بتوانند مقابل سامورایی‌ها به پیروزی برسند، کابوس ژاپنی‌ها تکمیل خواهد شد! در آن صورت اندونزی به عنوان تیم دوم صعود می‌کند و ژاپن باید برای حضور در بین «برترین تیم‌های سوم»، دست دعا به آسمان بلند کند!

ضمن اینکه در صورت تساوی ژاپن و اندونزی، هر دو تیم می‌توانند در جایگاه سوم قرار گیرند! در حالی که ویتنام در رده چهارم، بعد از مسابقه پایانی خود باید با رقابت‌ها خداحافظی کند.

گروه E

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که در این گروه، نام تیمی جز «کره جنوبی» را در صدر جدول ببیند اما بازی جسورانه اردن در جدال با کره جنوبی، باعث شد آنها در صدر قرار بگیرند. تیمی که برای صعود به عنوان تیم نخست، یا باید بحرین را در بازی پایانی شکست دهد، یا منتظر باشد تا کره جنوی یا مقابل مالزی شکست بخورد و یا با تفاضل گل کمتر از ۳ گل به پیروزی برسد.

یک تساوی برای کره جنوبی مقابل مالزی، برای صعود آنها به یک‌شانزدهم به عنوان تیم دوم کفایت خواهد کرد. تنها سناریویی که شاگردان یورگن کلینزمن را به سمت «رتبه سوم» می‌فرستد، شکست مقابل مالزی و برد سنگین بحرین مقابل اردن است!

در طرف دیگر بحرین می‌تواند با پیروی مقابل اردن، تمام معادلات را بهم بریزد و نامش را بین تیم‌های صعودکننده به مرحله حذفی بنوسید! جالب اینکه اگر کره جنوبی مقابل مالزی امتیاز از دست بدهد، بحرین با کسب پیروزی حتی می‌تواند به صدر جدول گروه پنجم تکیه بزند

اردن، کره و بحرین همگی می‌توانند در رده سوم قرار گیرند. در حالی که مسابقات برای مالزی، پس از دو شکست به پایان رسیده است.

گروه F

عربستان صعود خود را از این گروه تضمین کرده و فقط با یک امتیاز مقابل تایلند، به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعدی خواهد شد.

یک برد یا حتی تساوی، نام تایلند را هم در بین تیم‌های حاضر در یک‌شانزدهم قرار خواهد داد.

تیم ملی عمان در صورت پیروزی مقابل جمهوری قرقیزستان و زانو زدن فیل‌های جنگی مقابل شمشیر سعودی، می‌تواند به رده دوم صعود و راهی مرحله حذفی شود. البته یک شرط مهم دیگر نیز این وسط وجود دارد؛ با توجه به تساوی دو تیم در تقابل مستقیم؛ عمان باید تفاضل ۳ گل را هم جبران کند!

تنها سناریوی صعود برای جمهوری قرقیزستان، پیروزی برابر عمان و رقم خوردن سایر نتایج به نفع آنها جهت حضور به عنوان یکی از «برترین تیم‌های سوم» است.

شرایط فعلی بهترین تیم‌های سوم در گروه‌های شش‌گانه

برچسب ها
کد خبر : 1006
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار