10:58
0
کد خبر : 2134

تیم منتخب جام ملت‌های آسیا به روایت ESPN

اختصاصی/ وب سایت معتبر ESPN تیم منتخب جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را معرفی کرده که در آن نام یک بازیکن از ایران دیده می‌شود.

تیم منتخب جام ملت‌های آسیا به روایت ESPN

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به پایان رسید و قطر بار دیگر توانست تا با برد ۱-۳ مقابل اردن جام قهرمانی را مال خود کند. سه گل قطر در این بازی از روی نقطه پنالتی و توسط اکرم عفیف از راه رسید.

در همان ورزشگاهی که یک سال پیش، لیونل مسی جام قهرمانی جام جهانی را بالای سر برده بود، این بار این حسن الهیدوس بود که یک جام معتبر را به آسمان برد تا بدین ترتیب قطر پنجمین تیم تاریخ تورنمنت لقب گیرد که دو قهرمانی متوالی را در آسیا تجربه می‌کند.

اما حالا و با اتمام این تورنمنت، این سوال مطرح می‌شود که کدام بازیکنان در پست‌های تخصصی‌شان پرتلاش‌ترین و بهترین بودند. محدود کردن ۶۲۴ بازیکن ۲۴ تیم حاضر در رقابت‌ها در تیم منتخبی از ۱۱ بازیکن اصلی و یک سرمربی، در قالب برترین تیم منتخب جام هجدهم، کار سختی است که وب سایت ESPN حالا تیم منتخبش را معرفی کرده است.

البته دلیل آنکه نام برخی از بازیکنان در این لیست دیده نمی‌شوند این نیست که آنها مستحق حضور درتیم منتخب نبوده‌اند، بلکه باید در نظر داشت که در هر پست می‌توان نام یک بازیکن را قرار داد. این شما و این تیم منتخب جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ ارائه شده توسط ESPN:

دروازه‌بان: مشعل برشام، قطر

زمانی که تیم به قهرمان نیاز دارد، مشعل برشام وارد می‌‌شود!

تا قبل از برگزاری بازی فینال، جو هیون وو، دروازه‌بان تیم ملی کره (که در ابتدای تورنمنت حتی انتخاب اول سرمربی تیمش نبود)، می‌توانست به خاطر نمایش‌های قهرمانانه‌اش، بهترین دروازه‌بان تورنمنت لقب بگیرد.

اما نمایش مقتدرانه برشام در بازی فینال با مهار ضربه تماشایی یزان العرب و غیرممکن بودن عبور از سد او، باعث شد تا او به عنوان بهترین دروازه‌بان جام به انتخاب ESPN برگزیده شود.

این درحالی است که کنار گذاشتن اکرم عفیف از کانون توجهات کار سختی است، اما باید این را درنظر داشت که تکرار عنوان قهرمانی بدون درخشش دروازه‌بان تیم غیرممکن است. او در برد تیمش مقابل ازبکستان با مهار سه ضربه پنالتی ستاره زمین بود و توانست تا تیمش را به مرحله نیمه نهایی برساند و در بازی با ایران هم عملکردی قهرمانانه داشت و نقش پررنگی را در رسیدن تیمش به فینال ایفا کرد.

دیگر دروازه‌بانان منتخب: جو هیون وو (کره جنوبی)، متئو رایان (استرالیا)، خالد عیسی (امارات)، رستم یتیموف (تاجیکستان)

دفاع چپ: سئول یونگ وو (کره جنوبی)

یکی از بهترین و باثبات‌ترین بازیکنان کره که نقش پررنگی در رسیدن این تیم تا مرحله نیمه نهایی ایفا کرد، سئول بود. او در ترکیب کره هم در پست دفاع راست و هم در پست دفاع چپ به میدان رفت و در همه دقایق ممکن، به جز ۱۵ دقیقه در زمین حضور داشت.

این بازیکن ۲۵ ساله که در بازی با عربستان در مرحله یک هشتم پایانی، پاس گل دراماتیکی را در دقیقه ۹۹ به چو گئو سونگ رساند، نقش پررنگی در صعود تیمش به مرحله یک چهارم نهایی داشت و در بازی با استرالیا هم یکی از ستاره‌های تیمش بود.

دیگر بازیکنان منتخب این پست: عزیز بهیچ (استرالیا)، محمد واد (قطر)، ظفرمراد عبدالرحمتوف (ازبکستان)

مدافع میانی: علی لاجامی (عربستان سعودی)

حذف زودهنگام عربستان در مرحله یک هشتم پایانی رقابت‌ها و خروج زودتر از موعد روبرتو مانچینی از کنار زمین قبل از اتمام ضربات پنالتی در بازی با کره، تصاویری بود که از عربستان این دوره، در ذهن‌ها باقی مانده، اما لاجامی مدافع این تیم، عملکرد حیرت انگیزی در این تورنمنت به اجرا گذاشت که این نیز فراموش نخواهد شد.

سرعت بالای او در جریان بازی بود که گل دقیقه ۹۶ عربستان مقابل عمان و کسب سه امتیاز ارزشمند این بازی را به همراه داشت. او در بازی‌های عربستان مقابل قرقیزستان و کره جنوبی هم یکی از بهترین بازیکنان تیمش در زمین بود و در بازی با تایلند هم نمایش خیلی خوبی را ارائه داد.

دیگر بازیکنان منتخب این پست:  شجاع خلیل زاده (ایران)، عبدالله نصیب (اردن)

مدافع میانی: هری سوتار (استرالیا)

سوتار در واقع مهره کلیدی و اصلی خط دفاعی استرالیا بود؛ آنها تا قبل از حذف به دست کره جنوبی در مرحله یک چهارم پایانی، تنها یک گل در جریان این رقابت‌ها دریافت کرده بودند و او در صحنه‌های پنالتی یا ضربه ایستگاهی‌ای که هوانگ هی چان و سون هئونگ مین وارد دروازه استرالیا کرده و باعث حذف این تیم شدند، هیچ اشتباهی نداشت.

حضور پررنگ او در موقعیت‌های خطرناک هوایی به نحوی بود که تیم‌های حریف را مجبور به تغییر برنامه‌های تهاجمی‌شان می‌کرد. کره جنوبی در بازی با عربستان تنها ۳۶.۸% دقت داشت و این آمار برای استرالیا ۱۲.۵% بود. البته وضعیت این بازیکن ۲۵ ساله در تیم باشگاهی‌اش نامشخص است و در شرایطی که انزو مارسکا، سرمربی لسترسیتی روی او حسابی باز نمی‌کند، او در بازار اخیر نقل و انتقالات نتوانست از این تیم جدا شود.

 دیگر بازیکنان منتخب این پست: لوکاس مندز (قطر) و کیم مین جائه (کره جنوبی)

مدافع راست: عبدالرحمان ویس (سوریه)

سوریه برای اولین بار در طول تاریخ حضورش در جام ملت‌های آسیا توانست تا به مرحله حذفی راه بیابد و ویس با عملکرد تدافعی خیره کننده‌اش نقش پررنگی را در این راستا ایفا کرد. ویس در تک تک دقایق بازی‌های سوریه در این تورنمنت، در زمین حضور داشت و این مدافع ۲۵ ساله تیمش را به خوبی رهبری می‌کرد.

ویس با تکل‌هایی مفید و صحیح، ایجاد موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش و قطع توپ و ریکاور کردن توپ در هر ۴ بازی سوریه، یکی از بهترین‌ها بود. آنها در بازی‌شان در مرحله یک  هشتم نهایی هم حسابی کار را برای ایران سخت کردند و در نهایت در ضربات پنالتی مغلوب حریف قدرتمندشان شدند.

دیگر بازیکنان منتخب این پست: رامین رضائیان (ایران)، سعود عبدالحمید (عربستان سعودی) و مصعب البطاط (فلسطین)

بازیکن خط میانی: سامان قدوس (ایران)

قدوس ستاره برنتفورد، رهبر اصلی خط میانی ایران بود و در بازی انفجاری ایران مقابل ژاپن نقشی کلیدی را ایفا کرد. فشارهای پی در پی او برروی دروازه زیون سوزوکی در کنار ضدحملات سریع تیمش، در به ثمر رسیدن گل تساوی ایران نقشی کلیدی و سرنوشت ساز داشت.

تلاش‌های این بازیکن ۳۰ ساله باعث شد تا او یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های تیم قلعه نویی باشد. قدوس علاوه بر رهبری تیم، در بازیابی توپ و ایجاد موقعیت‌ها نیز نقشی تعیین کننده داشت.  قلعه نویی با وجود توجه به سیاست جوانگرایی در تیمش، روی سامان ۳۰ ساله حساب خاصی باز کرده و به نظر می‌رسد که قدوس نقش پررنگی در جام جهانی ۲۰۲۶ نیز برای تیم ملی کشورش ایفا کند.

دیگر بازیکنان منتخب این پست: واتاو اندو (ژاپن)، علی جاسم (عراق)

بال چپ: احسان پنجشنبه (تاجیکستان)

صعود تاجیکستان به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، برای این تیم به سان یک افسانه بود؛ پیتر شگرت، سرمربی این تیم هم در این میان نقش بسیار پررنگی را ایفا کرد ولی پنجشنبه همراه با پرویزجون عمربویف و علیشیر شوکوروف نیز در زمین چمن حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند.

او در سمت چپ میدان، با بهره‌گیری از سرعت بالا و انسجام تیمی، تاجیکستان را در زدن شوت‌ها و ایجاد موقعیت‌ها و همچنین بازیابی توپ رهبری می‌کرد و از نظر آمار گل‌های مورد انتظار سومین و از نظر تعداد تکل‌ها چهارمین بازیکن موفق تیمش بود. پنجشنبه در بازی تیمش مقابل لبنان، پاسی طلایی را به نورالدین همراه‌قولوف رساند تا او گل پیروزی‌بخش تیمش در دقیقه ۹۲ را به ثمر برساند و همین برد تاجیکستانی‌ها را در اولین حضورشان در این تورنمنت، به دور حذفی رساند.

دیگر بازیکن منتخب این پست: مهدی طارمی (ایران)

بال راست: اکرم عفیف (قطر)

لیست افتخارات اکرم عفیف در این تورنمنت یک لیست بلند بالاست: مال خود کردن کفش طلا با زدن هشت گل و دادن سه پاس گل... کسب عنوان برترین بازیکن تورنمنت و در کنار آن اولین بازیکنی که در یک فینال جام ملت‌های آسیا موفق به هت‌تریک شده است. او در عین حال اولین بازیکنی است که از سال ۲۰۰۷ به بعد توانسته در چند دوره مختلف جام ملت‌ها، در بیش از ده گل مشارکت داشته باشد .

او در ۷۸.۵% از گل‌هایی که قطر در مسیر رسیدن به قهرمانی به ثمر رساند، نقش داشته (با زدن گل یا دادن پاس گل) و انتخاب او به عنوان بهترین بازیکن این دوره از جام ملت‌ها بی‌دلیل نبوده.

این بازیکن قطری هنوز ۲۷ ساله است  و در باشگاه السد قطر توپ می‌زند؛ ولی اگر در آینده نزدیک بحث انتقال او به باشگاهی اروپایی مطرح شد، نباید تعجب کرد. او بعد از یک ماجراجویی کوتاه در فوتبال اسپانیا و بلژیک، مهارت و توانایی آن را دارد که فوتبالش را در اروپا دنبال کند و باید منتظر ماند و دید که آیا بار دیگر این تمایل را خواهد داشت تا خودش را در برترین لیگ‌های فوتبال در اروپا به چالش بکشد یا خیر.

دیگر بازیکنان منتخب این پست: تاکسفوسا کوبو (ژاپن) و علیرضا جهانبخش (ایران)

هافبک تهاجمی: لی کانگ این (کره جنوبی)

کره جنوبی این دوره از جام ملت‌ها را با عملکردی بسیار متزلزل در مرحله گروهی آغاز کرد. اما لی، هافبک پاری سن ژرمن با عملکرد قابل قبول و چشمگیرش توانست تا تیم کلینزمن را در مسیر حفظ کند.

او در برد تیمش در اولین بازی مقابل بحرین گلزنی کرد و در تساوی ۳-۳ مقابل مالزی یک گل زد و یک پاس گل داد و از نظر موقعیت‌های خلق شده و پاس گل‌های مورد انتظار طبق آمار اپتا، لیدر تیمش بود. او در بازی تیمش مقابل اردن در نیمه نهایی هم چند بار تیم اردن را به دردسر انداخت.

این بازیکن ۲۲ ساله از نظر شوت‌های در چارچوب با آمار سون، بازیکن کلیدی تاتنهام برابری می‌کند و در بازی‌های تیمش در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی بسیار خوش درخشید و یکی از معدود مهره‌های ارزشمند و کلیدی کره در این تورنمنت بود.

دیگر بازیکنان منتخب این پست: سون هیونگ مین (کره جنوبی)، یزان النعیمات (اردن)، جلال الدین ماشاریپوف (ازبکستان)

هافبک تهاجمی: موسی التعمری (اردن)

با برد اردن مقابل کره جنوبی در مرحله نیمه نهایی، این تیم برای اولین بار در طول تاریخ به فینال جام ملت‌های آسیا رسید و در اینجا رسانه‌های اردنی این بحث را مطرح کردند که آیا او بهترین بازیکن تاریخ فوتبال این کشور است؟

این بازیکن ۲۶ ساله، به سرعت توانست نظر مثبت هم تیمی‌ها و سرمربی تیمش را جلب کند و با درخشش در این تورنمنت و به ویژه در بازی با کره جنوبی، با قاطعیت می‌توان گفت که او در ذاتش این توانایی‌های حیرت‌انگیز را داشته و تا به حال مجالی برای به نمایش گذاشتن آنها نیافته بود.

گل اول اردن مقابل کره جنوبی با همکاری تماشایی التعمری و النعیمات از راه رسید و در حرکت تماشایی دیگری، اردن به گل دوم رسید تا کار کره را یکسره کند.

البته توانایی بالای او در مالکیت توپ و کمک‌رسانی‌هایش به مدافعان تیم هم برای کسب نتیجه مطلوب در فینال مقابل قطر کافی نبود. او اگر چه ده بار خودش را به محوطه جریمه قطر میزبان رساند ولی نتوانست برای تیمش به گل برسد. اما حتی این ناکامی، باعث نادیده گرفتن ارزش و مهارت‌های او نمی‌شود. او در این تورنمنت یکی از رهبران اصلی تیمش بود و در حمل توپ و شوت‌زنی حرف اول را می‌زد.

در جشن پیروزی اردن در نیمه نهایی، رسانه‌های اردنی بر این نکته تاکید داشتند که با این درخشش، احتمالا باشگاه‌هایی در اندازه‌های آرسنال، منچستریونایتد و رئال مادرید ممکن است به سراغ او بیایند ولی او با فروتنی خاص و با لبخندی برلب، همچنان درمورد باشگاهش مون پولیه صحبت می‌کرد.

اما طبیعتا با توجه به درخشش او در دوحه، احتمالا آینده درخشان‌تری در انتظارش خواهد بود.

دیگر بازیکنان منتخب: علی علوان (اردن)

مهاجم : ایمن حسین (عراق)

این مهاجم توانای عراقی با اخراج در بازی با اردن، فرصت همراهی تیمش را از دست داد و همین کارت قرمز کافی بود تا بحث بازگشت دوباره او به این تورنمنت و همچنین ادامه حضور عراق در جام ملت‌ها عملا منتفی شود؛ اما در هر حال این بازیکن ۲۷ ساله در بازی‌هایی که برای عراق برگزار کرد، آنقدر مسلط و قدرتمند بود که تلاش‌های چشمگیرش شایسته تقدیر باشد.

ایمن با زدن شش گل در این تورنمنت، تا قبل از برگزاری بازی فینال، همچنان صدر جدول برترین گلزنان تورنمنت را در اختیار داشت. عجیب اینجا بود که او تنها در دو بازی از ۴ بازی عراق در این تورنمنت، در ترکیب اصلی قرار داشت و نیمکت نشینی او در دو بازی دیگر و آمار به ثمر رساندن ۲.۷۴ گل در نود دقیقه به طور میانگین، یک آمار حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد.

دیگر بازیکنان منتخب: عدی دباغ (فلسطین)، سردار آزمون (ایران) و آیاسه اوئدا (ژاپن)

سرمربی منتخب: حسین عموته (اردن)

اردن در شرایطی گام به جام ملت‌های آسیا گذاشت که در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه هشتاد و هفتم قرار داشت. آنها تا به امروز هرگز حضور در جام جهانی را تجربه نکرده‌اند و بزرگترین موفقیت‌شان در جام ملت‌های آسیا، رسیدن به دو مرحله یک چهارم پایانی در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ بود.

اردن اندکی قبل از آغاز جام ملت‌ها، در دیداری دوستانه با نتیجه ۱-۶ مغلوب ژاپن شد و در ماه نوامبر در بازی‌های مقدماتی جام جهانی مقابل عربستان شکست خورد و در همان زمان هم به تساوی ۱-۱ مقابل تاجیکستان رضایت داد.

شروع آنها در این تورنمنت هم آنچنان مقتدرانه نبود و اردن در نهایت به عنوان یکی از بهترین تیم‌های رده سومی در مرحله گروهی، به مرحله حذفی رسید. بعد از برد مقابل عراق بود که حمزه الداردور، برترین گلزن اردن،به خاطر مشاجره شدید با مربی تیم، به خانه بازگردانده شد و بعید به نظر می‌رسید که اوضاع برای این تیم خوب پیش برود.

با این وجود عموته موفق شد تا یکی از دور از ذهن‌ترین اتفاقات را رقم زده و تیمش را به فینال آسیا برساند و آنها در این مسیر تیم بزرگی مثل کره جنوبی را از سر راه برداشتند. در نهایت شاید در فینال، بازی آنطور که اردنی‌ها می‌خواستند پیش نرفت، اما عموته باید سرش را بالا گرفته و با افتخار، عملکرد تیمش در این تورنمنت را به ذهن بسپارد.

دیگر سرمربیان منتخب: تین تین مارکز (قطر)، امیر قلعه نویی (ایران) و پیتر شگرت (تاجیکستان)

برچسب ها
کد خبر : 2134
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار