03:36
0
کد خبر : 15213

از آقای گلی تا قهرمانی جهان؛ خداحافظی با موفق‌ترین فرانسوی یک دهه اخیر

اختصاصی/ روز گذشته آنتوان گریزمان خبر خداحافظی خود از تیم ملی فوتبال فرانسه را به طور رسمی اعلام کرد.

از آقای گلی تا قهرمانی جهان؛ خداحافظی با موفق‌ترین فرانسوی یک دهه اخیر

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ روز گذشته آنتوان گریزمان به طور رسمی و در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد از تیم ملی فرانسه خداحافظی می‌کند.

مهاجم ۳۳ ساله اتلتیکو مادرید که از سال ۲۰۱۴ عضو تیم ملی فرانسه بود، درباره خداحافظی‌اش نوشت: «امروز با احساساتی عمیق خداحافظی‌ام از تیم ملی فرانسه را اعلام می‌کم. بعد از ۱۰ سال باورنکردنی پر از موفقیت‌ها و لحظات باورنکردنی، زمان آن رسیده این فصل از زندگی‌ام را تمام کنم و فضا را برای نسل جدید باز کنم. پوشیدن این پیراهن برای من یک فرصت ویژه و افتخار بود. از ماه مارس ۲۰۱۴ تا سپتامبر امسال، این فرصت را داشتم لحظاتی باورنکردنی را در کنار همبازیان استثنایی‌ام تجربه کنم. ما در موفقیت‌های زیادی سهیم شدیم که برای همیشه در ذهن ما حک شده است.»

جام جهانی ۲۰۱۴ اولین تورنمنت گریزمان از ۶ تورنمنت رسمی و مهمی بود که با تیم ملی فرانسه در آن حضور پیدا کرد و در آن نمایش خیلی خوبی هم داشت. او در ادامه و در یورو ۲۰۱۶ هم با ۶ گل و ۲ پاس گل به عنوان آقای گل و بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد اما فرانسه در فینال شکست غیرمنتظره‌ای مقابل پرتغال داشت و در برابر تماشاگران خودی نتوانست جام را بالای سر ببرد. 

با این حال مهاجم فرانسوی ۲ سال بعد در روسیه موفق شد به بزرگترین موفقیتش با تیم ملی برسد و فاتح جام جهانی لقب گرفت. گریزمان در این تورنمنت هم نمایش درخشانی داشت و بعد از لوکا مودریچ و ادن هازارد توپ برنز مسابقات را به عنوان سومین بازیکن برتر به دست آورد. 

«گریزوی» یکی از اعضای نسل موفق فوتبال فرانسه شامل بازیکنانی مثل لوریس، واران، پوگبا و ژیرو بود که در سال ۲۰۲۱ هم موفق به فتح لیگ ملت‌های اروپا شدند. گریزمان و هم تیمی هایش یک سال بعد در قطر می‌توانستند برای دومین دوره متوالی به قهرمانی جام جهانی برسند اما این تیم در ضربات پنالتی بازی فینال به آرژانتین باخت. دیدیه دشان در این تورنمنت ترجیح داد از گریزمان در خط میانی استفاده کند. او در پست غیرتخصصی هم درخشید و یکی از بهترین‌های تورنمنت بود.

گریزمان بعد از خداحافظی لوریس از تیم ملی انتظار داشت به عنوان کاپیتان جدید خروس‌ها انتخاب شود اما دشان ترجیح داد بازوبند را به کیلیان امباپه جوان بسپارد، با این حال آنتوان بدون توجه به حواشی این اتفاق همچنان در کنار تیم ملی کشورش ادامه داد.

اوضاع در یورو ۲۰۲۴ برای گریزمان خوب پیش نرفت و او در چند بازی نیمکت‌نشین شد. مهاجم اتلتیکو مادرید بعد از این مسابقات گفت تغییرات فراوان پست بازی‌اش از سوی دشان اجازه نداد نمایش خوبی داشته باشد. او در شکست فرانسه مقابل ایتالیا در لیگ ملت‌های اروپا در ترکیب اصلی بود اما در آخرین بازی این تیم مقابل بلژیک، در دقایق پایانی به زمین رفت و ظاهراً بعد از همین دیدار بود که به این نتیجه رسید جایگاه قبلی‌اش به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی تیم را از دست داده است.

گریزمان در دوره ۱۰ ساله بازی‌اش یکی از بازیکنان کلیدی فرانسه محسوب می‌شد و برخی از کارشناسان او را یکی از بازیکنان برتر تاریخ این تیم می‌دانند. او به خاطر تلاش و فداکاری‌اش محبوبیت زیادی نزد هواداران داشت. گریزمان با ۱۳۷ بازی ملی بعد از هوگو لوریس و لیلیان تورام و در کنار اولیویه ژیرو سومین بازیکن با بیشترین بازی با پیراهن فرانسه است. گریزمان ۴۴ گل ملی هم دارد و در فهرست بهترین گلزنان تاریخ فرانسه بعد از ژیرو، آنری و امباپه در رده چهارم قرار گرفته است. او همچنین با ۳۸ پاس گل بهترین پاسور تاریخ تیم ملی فرانسه هم به حساب می‌آید.

دیدیه دشان که برای اولین بار آنتوان گریزمان را به تیم ملی فرانسه دعوت کرد، درباره خداحافظی این مهاجم از بازی‌های ملی واکنش نشان داد. سرمربی فرانسه در همین رابطه گفت: «بعد از تأملی طولانی و کامل، آنتوان تصمیم گرفت که به دوران عالی فوتبال ملی‌اش پایان بدهد. ما به تازگی صحبتی طولانی درباره این موضوع داشتیم. از زمان شروع بازی‌اش در تیم ملی فرانسه، حدود ده سال قبل، ما رابطه‌ای با اعتماد و صریح داریم.» 

او ادامه داد: «خداحافظی از تیم ملی فرانسه هرگز آسان نیست. بخصوص وقتی به این خوبی آن را نمایندگی کرده‌اید. نیاز به شجاعت، روشن‌بینی و صداقت دارد و در تحلیل آنتوان همه اینها وجود داشته است.هرچند هنوز دوران باشگاهی او تمام نشده، آنتوان یکی از مفاخر و بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال فرانسه باقی خواهد ماند. فراتر از ۴۴ گل و ۳۸ پاس گل، تاثیر او روی نتایجی که در یک دهه گذشته گرفته‌ایم فوق‌العاده بوده است. او با روحیه تیمی و فداکاری که در رابطه با بازیکنان تهاجمی نادر است، مایه افتخار فوتبال و پیراهن آبی بوده است. او هرگز کم‌کاری نکرد.»

سرمربی فرانسه در پایان گفت: «بی‌تردید با احساسات فراوانی از خبر خداحافظی او مطلع شدم. همیشه گفته می‌شد که آنتوان بازیکن مورد علاقه من است. ما رابطه‌ای خیلی قوی داشتیم که دست‌نخورده می‌ماند. از صمیم قلب برای همه چیز متشکرم، گریزوی من.»

بعد از اعلام بازنشستگی آنتوان گریزمان از فوتبال ملی، کیلیان امباپه هم ‏در پیامی بلند و احساسی با او خداحافظی کرد. ‏در بخشی از این پیام آمده است: «بعضی‌ها ممکن است بگویند الان برای بازنشستگی خیلی زود است ‏ولی من تصمیمت را درک می‌کنم و به آن احترام می‌گذارم. پوشیدن ‏این پیراهن، یک فوتبالیست را مجبور می‌کند همیشه و در هر لحظه ‏بیشتر و بهتر از همیشه کار کند. تو تا ابد در تاریخ تیم ملی فرانسه ‏باقی خواهی ماند. هرگز افتخار و لذت بازی کردن کنار تو در این همه ‏سال را فراموش نخواهم کرد. موفق باشی رفیق و متشکرم.»

بازنشستگی گریزمان، کاپیتان دوم فرانسه، ضربه سختی به تیم دیدیه ‏دشان خواهد بود. آن هم سه روز پیش از اعلام لیست بازیکنان ‏دعوت شده به تیم ملی برای بازی‌های پیش‌روی لیگ ملت‌ها. ولی با این حال تیم ملی فرانسه و هوادارانش باید به روزهای نبود این فوق ستاره عادت کنند. بازیکنی که حالا و بعد از کناره‌گیری از تیم ملی، تمام تمرکز خود را روی باشگاهش، اتلتیکو مادرید گذاشته و از این پس تنها با پیراهن باشگاهی دیده خواهد شد. 

برچسب ها
کد خبر : 15213
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار