loader
15:22
0
کد خبر : 10986

همه‌چیز درباره مدال‌های المپیک پاریس: از جنس واقعی تا ارزش مادی!

اختصاصی/ مدال‌های المپیک، اشیای ارزشمندی هستند که ورزشکاران برای مال خود کردن آنها سختی‌های فراوانی را به جان می‌خرند.

همه‌چیز درباره مدال‌های المپیک پاریس: از جنس واقعی تا ارزش مادی!

به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، فتح مدال المپیک یکی از گرانبهاترین و ارزشمندترین افتخارات ورزشی برای هر ورزشکاری است. اما در این بین سؤالات فراوانی هم برای هواداران وجود دارد که اکثر مردم از پاسخ آنها بی‌اطلاع هستند. آیا این مدال‌ها واقعاً از طلا، نقره و برنز هستند؟ وزنشان چقدر است و ارزش مادی آنها چطور محاسبه می‌شود؟

یکی از نکات جالب که احتمالاً از آن اطلاع ندارید این است که اهدای مدال در المپیک، رسمی است که از سال ۱۹۰۴ آغاز شد و تا قبل از آن شاهد اهدای مدال در بازی‌های المپیک نبودیم.

جنس مدال‌ها

در یونان باستان و در برگزاری اولین ادوار مسابقات المپیک، جایزه‌ای تحت عنوان مدال برای ورزشکاران در نظر گرفته نمی‌شد و در آن زمان، قهرمانان، یک تاج از برگ‌های زیتون دریافت می‌کردند.

اما جنس مدال‌های فعلی چیست؟ مدال برنز رقابت‌های المپیک از ۹۷.۵ درصد مس، ۰.۵ درصد قلع و ۲.۵ درصد روی ساخته می‌شود. مدال نقره از آلیاژی با ۹۲.۵ درصد نقره ساخته می‌شود و در مدال طلا، علاوه بر ۹۲.۵% نقره، حداقل ۶ گرم آبکاری طلا نیز اضافه می‌شود.

 تکه‌ای از برج ایفل برروی مدال‌ها

ژاپنی‌ها برای ساخت مدال‌های المپیک توکیو، ابتکار و خلاقیتی نوآورانه داشتند. آن‌ها برای ساخت مدال‌ها، ۷۸۹۰۰ تن گوشی موبایل را بازیافت کردند و از آنها ۳۲ کیلوگرم طلا، ۳۵۰۰ کیلوگرم نقره و ۲۲۰۰ کیلو برنز برای ساخت مدال‌ها استخراج شد.

امسال فرانسوی‌ها برای طراحی بی نظیر مدال‌هایشان ایده متفاوتی داشتند. هر مدال با یک قطعه کوچک از قطعات اصلی برج ایفل مزین شده است و این قطعات به شکل شش ضلعی طراحی شده‌اند تا هویتی کاملا پاریسی داشته باشند. این طراحی در مورد مدال‌های پارالمپیک هم صدق می‌کند.

برروی هر یک از مدال‌ها، ۱۸ گرم از قطعه اصلی برج ایفل که بین سال‌های ۱۸۸۷ و ۱۸۸۹ ساخته شده اضافه شده است. در نتیجه مدال‌های طلای المپیک پاریس ۵۲۹ گرم وزن خواهد داشت و وزن مدال نقره ۵۲۵ گرم و مدال برنز ۴۵۵ گرم خواهد بود.

ارزش مادی مدال‌ها

گرچه ارزش معنوی این مدال‌ها برای ورزشکارانی که آنها را به گردن می‌اندازند قابل محاسبه نیست اما واقعیت این است که برای هریک از این مدال‌ها می‌توان ارزش مادی دقیقی اعلام کرد. قیمت مدال طلای المپیک پاریس ۶۷۵ یورو برآورد شده؛ مدال نقره ۳۸۰ یورو ارزش دارد و مدال برنز المپیک پاریس، ارزشی معادل ۳ یورو خواهد داشت.

برچسب ها
کد خبر : 10986
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار