اختصاصی / از واتزاپ استفاده نمیکند؛ بازیهای رئال و بارسلونا را تماشا نمیکند ولی متخصص رساندن تیمهای گمنام به لیگ قهرمانان اروپاست.
به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، شاید کمتر کسی نام جیووانی سارتوری را شنیده باشند؛ اما او یکی از عوامل موفقیت برخی از باشگاههای ایتالیایی در سالهای اخیر بوده که در سایه کار میکند ولی به نتایج حیرتآوری میرسد و چالشهایی را از پیش رو برمیدارد که از نظر خیلیها دور از دسترس است. آخرین شاهکارش چه بوده؟ رساندن بولونیا به لیگ قهرمانان اروپا
سارتوری کیست؟
جیووانی سارتوری، یک مرد کم حرف است که اصلاً دوست ندارد تا در کانون توجهات قرار بگیرد.
متولد لودی در سال ۱۹۵۷ که در بین دهههای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ فوتبال بازی میکرده و پیراهن تیمهایی مثل میلان، سمپدوریا و کیه وو را به تن کرده و بعد از خداحافظی از زمین چمن، در دفاتر کاری به عنوان مدیر ورزشی مشغول به کار شد.
موفقیت پشت موفقیت
از آن زمان تا به امروز، سارتوری، دست از کسب افتخار نکشیده. تیمهای متعددی از کیه وو گرفته تا آتالانتا و بولونیا، همه در دوران مدیریت او، تاریخ ساز شدند. در ابتدای این مسیر او تیمی کاملاً ناشناس را از رقابتهای سری C۱ به سری A و کسب سهمیه اروپایی در سال ۲۰۰۷ رساند و در این مسیر بازیکنانی مثل آمائوری، بارزالی، کورادی و پروتا را به دنیای فوتبال معرفی کرد.
او بعد از سالها حضور در کیه وو، به آتالانتا رفت و نقش خیلی پررنگی در موفقیت این تیم داشت. در اوایل حضورش در آتالانتا این تیم برای سقوط نکردن میجنگید ولی در طول این مدت، سه بار سهمیه حضور در رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. انتخاب موفق گاسپرینی به عنوان سرمربی این تیم و کشف چندین بازیکن بااستعداد دنیای فوتبال، از کسیه گرفته تا پاپو گومز، رومرو، زاپاتا، ده رون، ایلیچیچ، کولوسفسکی، هاته بوئر و گوسنس، از جمله موفقیتهای او در باشگاه شهر برگامو است.
در سال ۲۰۲۲ با وجودی که سارتوری میتوانست به هر تیم دیگری منتقل شود، باشگاه بولونیا را به عنوان مقصد بعدیاش انتخاب کرد و حضورش باعث شد تا رویاهای این باشگاه به طور کامل تغییر کند. دو سال بعد از حضور ساتورینی در این باشگاه، حالا بولونیا بلیط حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد؛ با حضور موتا به عنوان رهبر و خریدهای ارزشمندی مثل زیرکزی، کالافیوری و فرگوسن.
خرید ارزان و فروش گران
یکی از کلیدهای موفقیت او در مدیریت ورزشی، ذهنیت موفق اقتصادی او در خرید و فروش بازیکنان است. بولونیای موتا، یکی از الگوهای مشخص در این زمینه است. زیرکزی با قراردادی ۸.۵ میلیون یورویی به این تیم پیوست و حالا ارزشی معادل ۴۰ میلیون یورو دارد. کالافیوری تابستان گذشته با قراردادی ۴ میلیون یورویی از بازل سوئیس به بولونیا منتقل شد و در حال حاضر قیمتش ۲۵ میلیون یورو است و قیمت فرگوسن از ۲ میلیون یورو به ۲۴ میلیون یورو رسیده و بوئکما از ۹ میلیون یورو به ۱۵ میلیون یورو.
خرید بازیکنان ارزان قیمت و فروششان با قیمتهای بالا، فرمولی استثنایی است که سارتوری در آن استاد شده است. کافی است به بازیکنانی مثل کولوسفسکی نگاه کنید. این مدیر موفق او را با قیمت ۲۰۰ هزار یورو برای آتالانتا خریداری کرد و با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون یورو به یوونتوس فروخت. خرید کسیه با قراردادی ۱.۵ میلیون یورویی انجام شد و با قراردادی ۳۲ میلیون یورویی به میلان پیوست.
یک مرد خاص و ویژه
جیووانی سارتوری، در طول عمر حرفهایاش به ویژگی خاص و سنتی بودنش شهرت دارد. خود او چندی پیش در مصاحبهای گفته بود: «من روی گوشی موبایلم واتزاپ ندارم. هر سال تنها ۹۰ بازی را زنده تماشا میکنم. تکنولوژیهای جدید ابزارهایی کاربردی هستند ولی به خاطر سنم، هنوز ترجیح میدهم بازیها را زنده تماشا کنم. در طول دوران حضورم در آتالانتا هر سال حدود ۲۰۰ بازی را زنده تماشا میکردم.»
او در ادامه صحبتهایش گفت: «بازیهای لیگ برتر، بارسلونا و رئال مادرید را تماشا نمیکنم. راستش فقط بازیکنانی که برای بولونیا جذاب هستند را دنبال میکنم. بازیکنانی که میتوانند به تیم ما بیاییند. شرایط بازار کاملاً متفاوت است. در انگلیس و اسپانیا، فقط بازی تیمهای درجه دو را دنبال میکنم.»
تا کنون نظری ثبت نشده است!