اختصاصی / در هجدهمین دوره از رقابتهای جام ملتهای آسیا از تجهیزات و امکاناتی استثنایی برای بالا بردن سطح رقابتها استفاده شد.
به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر، هجدهمین دوره از رقابتهای جام ملتهای آسیا شب گذشته با برگزاری بازی فینال بین دو تیم اردن و قطر به پایان رسید. در جریان یک ماه برگزاری این تورنمنت، بیشترین توجهات به اتفاقات درون زمین چمن بوده و با توجه به ماهیت هیجانانگیز فوتبال و ۵۰ دیداری که تا به اینجا برگزار شده، این کاملا طبیعی بود.
اما آنچه شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، امکانات، ابتکارات و فناوریهای فوتبالیای است که ۲۴ تیم حاضر در این تورنمنت از آن بهره بردند و برای اولین بار توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد استفاده قرار گرفت.
VAR و SAOT
برای اولین بار در تاریخ این تورنمنت، سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در جریان رقابتهای جام ملتهای آسیا پیادهسازی شد و در عین حال با سیستم SAOT (سیستم فناوری آفساید نیمه خودکار) تکمیل گردید.
حالا کنفدراسیون فوتبال آسیا، اولین کنفدراسیون فوتبال در سراسر دنیاست که این سیستم را درعرصه مسابقات ملی مردان مورد استفاده قرار داده است.
هر زمان که در جریان یک مسابقه، صحنهای از بازی برای بررسی تصمیمات کلیدی آفساید توسط VAR مورد بررسی قرار میگرفت، گرافیکهای مجازی برروی نمایشگرهای بزرگ نصب شده در داخل استادیومها و همچنین در پخش زنده مسابقه به نمایش در میآمد. تا پایان مرحله نیمه نهایی، حدود ۴۰ صحنه حساس در بازیهای مختلف بدین ترتیب به نمایش درآمدند.
هر دو سیستم VAR و SAOT تا به اینجای رقابتها بازدهی خیلی خوبی داشتند و به تعهد AFC برای بهبود دقت و یکپارچگی قضاوتها تاکید دارند.
پخش مجدد تبلتها و دوربینهای تاکتیکی
به منظور بهبود آنالیز بازیهای این تورنمنت، مسئولان AFC یک تبلت برای پخش مجدد بازیها در اختیار نیمکت هر تیم قرار دادند تا از آن برای تجزیه و تحلیل تاکتیکی و فنی استفاده شود. هر تبلت به هشت دوربین با زاویههای مختلف، از جمله یک دوربین تغذیه تاکتیکی خاص دسترسی دارد که میتوان از آن برای تماشای تکرار صحنههای مدنظر بهره برد.
عملکرد دستگاه با رابط کاربری گرافیکی سادهای که در محل وجود دارد صورت میپذیرد و کار کردن با آن ساده است؛ یعنی کاربران میتوانند سریعا سیستم کاری آن را بیاموزند. این سیستم با سه ثانیه تاخیر قابل استفاده است و کاربران این امکان را دارند که هر حادثه در جریان بازی را به محض وقوع، در زمان واقعی دوباره تماشا کنند.
تبلتهای پزشکی
افسران پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این تورنمنت، تبلتهای پزشکی را در اختیار تیمها قرار دادهاند که تمام اطلاعات زنده موجود را به صورت همزمان و به منظور افزایش اثربخشی و کارایی شناسایی آسیب در اختیار اعضای کادر پزشکی قرار میدهد. بدین ترتیب پزشکان کنفدراسیون فوتبال آسیا قادر خواهند بود تا مکانیزم دقیق آسیب را مورد بررسی قرار داده و بعد از بازبینی صحنه برخورد برروی تبلت، اطلاعات ضروری در مورد وضعیت پزشکی را با اعضای کادر پزشکی تیم مربوطه در میان بگذارند.
افسران پزشکی و کنترل دوپینگ AFC، دکتر احمد اندیجیانی و دکتر فنتون آرنولد جوزف دسوزا، هر دو بر این باورند که این تبلتها، ابزاری ضروری برای پزشکان تیمها برای ارزیابی آسیب و در نتیجه تصمیمگیریهای مناسب هستند.
دکتر اندیجیانی دراین باره گفت:« تبلتهای پزشکی، برای مدیریت ضربههای مغزی و دیگر مصدومیتها حسابی کاربردی هستند. آنها به پزشکان کمک میکنند که بتوانند تصمیمات دقیقتر و سریعتری درباره بیرون آوردن بازیکن مصدوم از زمین و در اولویت قرار دادن امنیت و سلامت او و جلوگیری از آسیبهای طولانی مدت اتخاذ کنند. در عین حال ارتباط زنده از طریق تبلتها، همکاری یکپارچه تیم پزشکی با مربیان و داوران را تقویت خواهد کرد و همین باعث مداخلات سریعتر و مراقبتهای هماهنگتر میشود. این تکنولوژی این پتانسیل را دارد که پزشکی ورزشی را تقویت کند و امنیت سلامتی بازیکنان را بالا ببرد.
EPTS
با معرفی سیستمهای الکترونیکی عملکرد و ردیابی (EPTS) در جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳، طیف وسیعی از اطلاعات بازیکنان ذخیره میشوند که شامل مسافت طی شده، سرعت دویدن، حداکثر سرعت و تعداد شروعهای ناگهانی آنهاست.
با بهرهگیری از دوازده دوربین رصد با کیفیت ۴K که در هریک از ۹ استادیوم محل برگزاری رقابتها تعبیه شده، این سیستم قادر خواهد بود تا دادههای این منابع را پردازش کرده و موقعیت بازیکنان را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد. تمام این دادهها کمتر از ۱۲ ساعت بعد از به صدا درآمدن سوت پایان بازی، از طریق یک پلتفرم با تیمها به اشتراک گذاشته میشود.
تا کنون نظری ثبت نشده است!